woensdag 10 april

Woensdag 10 april    Vanmorgen werd ik vroeg gewekt door de haan die zelf overigens nog vrolijk in zijn boom zat “op stok” maar het wel nodig vond om iedereen wakker te maken in de omgeving om vijf uur. Hmm wel erg vroeg maar ik moest plassen dus vooruit dan maar.  In de badkamer zag ik de was staan. Hmm dilemma zal ik terug gaan naar bed of aan de was? Ik besloot tot het laatste en waste de verfkleren van gisteren uit en hing deze tegen zes uur aan de lijn. Daarna toch nog maar op bed facebooken. Ik kwam op mijn wasmachine problemen bericht en las alle reacties nog eens door. Even uitleg, mijn wasmachine hier (een oudje Aeg bovenlader) draait prima maar pakt geen water meer. Sja en das lastig wassen dan. Nu was ik meestal op de hand dus dat is geen probleem, maar soms zijn er grotere zaken zoals beddengoed gordijnen etc die in de wasmachine toch net ff wat gemakkelijker gaan. Maar ik dacht machine stuk, wellicht kan iemand me helpen te repareren. Toen ik het op een groep plaatste waar veel NedGammers zitten bleek dat velen dit probleem hadden. Ook met splinternieuwe wasmachines en dat het te wijten is aan de lage waterdruk van Nawec, waardoor het waterslot niet opengaat. Daar zijn diverse oplossingen voor, maar de low budget oplossing is bij de machine blijven en steeds als die om water vraagt bijvullen met emmers. Ik keek met een schuin oog naar de zak gordijnen die ik wil wassen. En besloot op te staan en een poosje gezellig bij de wasmachine te gaan zitten. Nu zit ik dus naast de wasmachine te tikken zodat ik gelijk kan noteren om de hoeveel tijd hij water vraagt. Das wel handig om te weten natuurlijk. Ik moet straks als Boy hier is wat grotere zaken klaar gaan zetten. Nu de slaapkamer in het andere huis klaar is,  verhuis ik daarheen alvast wat spullen. Vandaag dus een eenpersoonsbed en een kast, en alvast wat andere zaken ook, zodat dat al daar is. Dan zal ik daar eventueel ook kunnen slapen als ik wil en geen zin heb (of geen geld voor de taxi) om  naar Brusubi terug te gaan. Dan ga ik dus weer echt lokaal leven, geen toilet geen douche geen keuken maar daar ben ik inmiddels wel aan gewend. En voor nu en dan is dat helemaal geen probleem en het scheelt enorm veel tijd en geld als ik nu en dan daar slaap. Boy komt straks hierheen met een “donkeycarddriver” (een ezelwagen dus) waarmee alvast wat spullen verhuist gaan worden. Dat is goedkoper dan een vrachtwagentje huren en hier heel normaal. Henny is jaren terug vanuit ons toenmalige kleine huisje in Brufut ook zo hierheen verhuist met de paar spullen die we toen daar hadden. Hij was op de kar geklommen om mee te rijden en daar vanaf gevallen schiet me nu ineens te binnen. En nu jaren later (en heel veel spullen meer in huis nu) gaan we dus op dezelfde manier weer terug verhuizen naar Brufut. Een soort dejavue. Maar ik ga niet op die donkeycard klimmen lol. De wasmachine draait gestaag en ik denk wow dit scheelt me uren wassen op de hand (hij zit vol met gordijnen en beddengoed). Ik wordt hier wel helemaal lek geprikt door de muskieten ppfftt. Tussen het wasmachine waken door haal ik het éénpersoonsbed uit elkaar om tot de conclusie te komen dat de matras zonder tijk is. Die vind ik even later wel terug dus nu maar eens zien of ik hem er weer om kan krijgen. Dat bed stond op de kamer van Naba en de kids en wat ik daar soms aantref. Gambianen hebben soms echt een manier van huishouden schoonmaken en opruimen dat ik denk …… Maar niet getreurd Amber alles komt goed haha. Nou door omstandigheden (de taxi van Alieu kwam weer eens niet opdagen), heb ik zelfs drie wassen gedraaid en het ging prima allemaal. Moet alleen wel de cashpower opwaarderen nu want die is ver op. Alle drie de wassen zijn inmiddels ook droog en weer gevouwen. Mijn spullen die ik mee wil nemen staan nog steeds bij de poort, Ik heb Dodou maar gebeld die stuurt nu een andere taxi dus ik ga zo (ruim drie uur later dan gepland) toch naar Brufut. Het is vandaag echt Gambia, eerst de  taxi die niet komt opdagen zonder iets te laten weten. De tweede taxi die ik had gebeld, belde na drie kwartier dat zijn eerdere rit enorm uitliep en ik beter een andere kon bellen. Dus nu wachten op taxi no drie. Maar ook de donkeycard driver die Boy had geregeld om te komen, kwam niet opdagen dus Boy zit gefrustreerd in Brufut op hem te wachten (en op mij met de spullen) en ik zit gefrustreerd in Brusubi met spullen te wachten op een taxi. Maar toen ik dan eindelijk In Brufut was kon ik niet meer op of neer van de rugpijn. Boy was al druk aan het schilderen en zei jij gaat maar rustig aan doen vandaag. Dus ik ben maar gordijntjes gaan naaien. Daar was ik op de hand de hele middag zoet mee. Ondertussen was ook Fabakary hier om te helpen en één van de buurtjes kwam ook helpen. We zijn flink opgeschoten, maar helaas ging het verf mengen niet helemaal goed waardoor we twee kleuren in de woonkamer kregen en alles weer over moet. En heb ik me gisteren en vandaag de blaren geverfd aan de ramen /deuren en ijzeren tralies daarvoor. Om daarna tot de conclusie te komen dat de verf niet watervast is en dus met ramen zemen oploste grrr. Dat kan dus ook allemaal weer overnieuw morgen. Frustratie ach hoe kom je erbij lang leve de Gambiaanse verf not. Het was wel leuk we kregen ook vandaag drie keer lunch bezorgd. En op verschillende tijden dus was er steeds genoeg te eten lol. In de slaapkamer heb ik een éénpersoons slaaphoekje ingericht. Want ik blijf vannacht hier slapen. Dat wordt een beetje kamperen in huis dus. Nawec liet het weer afweten, dus geen licht tijdens het een. En overal  nog een bende maar niet mee te zien nu met kaarslicht dus morgen maar opruimen. Zo en dan is het half tien en ben ik alleen. Op naar mijn kampeernachtje, dat bespaard me weer 400 dal aan reiskosten om nu eerst terug naar Brusubi en morgenochtend weer naar Brufut te komen. Ik heb een eenpersoonsmatras twee kussens en twee rolkussens, dus een redelijk comfortabel bedje. Alleen geen klamboe en geen ventilator boven mijn bed. In Brusubi staat nog een “tafelfan” en daar hangen ook vijf klamboes waarvan ik er vanmorgen al twee gewassen heb. Dus dat komt wel goed  Alleen vannacht even ruzie maken met de muskieten die ik al wel hoor zoemen. Het is flink warm maar om de ramen nu open te zetten er hangen weliswaar gordijntjes voor maar geen horren nog. Misschien straks als ik het licht uit doe. Maar ben nu nog aan het tikken. Ik heb dus ook net een bad genomen in mijn luxueuze badkamer. Lees ik heb een round pan (wasteil) vol water, gevuld met emmers uit de waterput op de compound. En daar een emmer vol water naast. Ik moet dat water in de emmer gebruiken om het toilet te laten flushen (soort van doortrekken) En ik gebruik dat water ook om me mee te wassen. Met een kopje jezelf nat gooien en dan inzepen en met dat kopje ook weer afspoelen. Zo kan je douchen met een halve emmer water  Het frist minstens zo lekker op, maar het genot van onder de douche straal staan is er (nu nog) niet. Vanavond is al twee keer de stroom uitgevallen en das dan wel weer ff vreemd. Zeker op een nieuwe compound waar nu nog mensen in de ernaast gelegen “boysquarters” wonen. Dus allerlei geluiden om me heen die ik niet ken en dan in een vreemd huis waar alles nog in dozen of tassen zit. Maar ik heb me gered en ben zo moe dat ik vast goed zal slapen al is het maar een matras op de grond. Eigenlijk zijn we best ondankbaar, veel Gambianen hebben dat nog niet eens en leven dag in dag uit zo. En ik zit te klagen. Ik wilde nog vandaag de hele dag af tikken maar heb ’t opgegeven, ik was te moe en ben gaan slapen.