Vrijdag 5 april

Vrijdag 5 april 2019         Vanmorgen werd ik vroeg wakker na een nacht heerlijk slapen. Gisteravond had ik overal spierpijn, maar vanmorgen nauwelijks dus das beter. Ik heb eerst het bed verschoond en de slaapkamer gedaan. De kippen gevoerd en de compound geharkt geveegd en de veranda gedweild. Daarna de was gedaan en aan de lijn gehangen .Vervolgens binnen gestoft en gedweild. Kortom de gebruikelijke dagelijkse riedel lol. Ik zat net met een crackertje met tomaat en kaas en een beker oplosmelk op de veranda toen er werd geklopt. Onze sla verkoper van gisteren was er weer. Sja nu had hij pech ik heb nog genoeg sla J Op mijn gemakje gegeten en daarna lekker gedoucht. Nu net de tassen (inclusief sla en potjes kruidenmix voor Brufut). “Amber how do you get that nice taste on the chicken when you fry it”? “Euh sja the secret is : Verstegen seasonings”. Dus nu een potje vis / vlees en kip kruiden die kant op. Alles is nu klaar het is net tien uur mijn taxi komt pas om elf uur dus even kijken of ik hem eerder kan laten komen. Eerst naar de markt, hopelijk vergeet ik nu niet om ook eindelijk die bezem te kopen die ik al weken wil kopen maar steeds vergeet J. Dan de bank en weer naar Brufut. De kinderen hebben vandaag examen in tafels 1,2 en 3 ik ben benieuwd. Heb de taxi dus expres wat eerder laten komen zodat ik zeker om twaalf uur kan starten. Immers het is vrijdag en dan zijn de kids in de middag weg voor Friday Prayers en daarna lunch en Koranschool. En als ik pas daarna dat examen moet gaan doen komt het vast niet terecht dan zijn ze al zo moe en komt er weinig meer uit vrees ik. Dus vandaag zoals iedere vrijdag vroege study. Het is weer stralend weer en volgens de voorspelling gaan we weer een week van “in de dertigers tegemoet met wat minder wind”. Dus het wordt weer wat warmer denk ik. Nou ik ga nu ff stoppen tot later. Nou… het werd weer op zijn Gambiaans een totaal ander dagje dan gepland. De taxi kwam in plaats van om half elf (ik had hem gebeld en ja hij zou vroeger komen) pas om tien minuten voor één. “Ja een vriend moest onverwachts naar het ziekenhuis en stond daar zonder geld, dus ik kon ook niet weggaan en moest wachten tot hij klaar was zodat ik hem weer terug kon brengen” Dat vind ik an sich een hele goede reden. Maar….. er bestaat zoiets als telefoon om dat even te laten weten denk ik dan? In dat geval had ik een andere taxi kunnen nemen.  Hij rijdt me drie keer per week, weet dat ik les geef en dat er twintig kids op me zitten te wachten. Een kwartiertje later ala, maar ruim twee uur zonder bericht…. En als ik hem belde, kreeg ik hem niet te pakken. IK had inmiddels al naar Brufut gebeld, dat het examen verzet wordt en dat de study vandaag kwam te vervallen. Ik weet dat ik de kids daarmee blij heb gemaakt hihi. Gambianen zijn nooit exact op tijd (de meesten dan) ze hebben hier GMT, wij toubabs noemen dat Gambia Maybe Time. En Alieu is daar een kei in. Of hij is rustig een uur of een half uur te vroeg, of hij is te laat , en dat gebeurd vaker dan dat hij op de afgesproken tijd komt. Maar dit ruim twee uur was te gek. Ik zat me op t laatst best op te vreten, dus nam me voor om eens een pittig woordje met hem te wisselen. Kwart voor één telefoon “Amber ben je klaar?”” Ja Alieu al ruim twee en half uur grrr”. “In five minutes”. Exact drie minuten later hoorde ik  aan het begin van de straat al zijn bekende claxon geluid, dat hield hij vol tot hij voor de gate stond. Ik denk dan wraakzuchtig, “Jaja nu verwacht je zeker dat ik al buiten de poort op je sta te wachten lol” Dus liep op mijn gemakje naar de poort met mijn tassen en deed die open. Zit hij daar op zijn knietjes met een zeer schuldig gezicht en gevouwen handen en natuurlijk die bekende stralende Gambiaanse lach “Amber please don’t hit me, please I know I messed up your day very terrible , please don’t hit me” Tsja blijf dan maar eens serieus en boos. Ze weten je hier ook zo lekker op je gemoed te spelen. Ik probeerde wel maar t lukte maar half om boos te blijven. Wel even duidelijk gezegd dat ik dit niet meer wil. Ja dat begreep hij wel en t zou noooooit meer gebeuren . Jaja… Snel naar de bank en daarna naar Brufut. Ik ga daar wel ff naar de markt straks. Daar aangekomen kon ik niet winkelen want het liep tegen twee uur en dan sluit alles voor de Friday Prayers. Dus ben ik  maar gezellig met Jebbah gaan babbelen. De kids wilden graag boodschapjes doen vandaag. Dus toen zij naar de Mosque waren maakte ik kleine lijstjes . Ze kunnen kleine boodschapjes best af, maar je moet ze niet teveel geld tegelijk meegeven. Jebbah vertelde dat haar kids al naar Darra (koranschool) waren geweest omdat study uitviel. Darra is iedere dag vrije inloop in de compound naast de Jatta compound. Daar is een leslokaal waar van 12 tot 19 uur les wordt gegeven. Dus toen de kids terug waren van de mosque konden we gelijk aan lunchen. Na de lunch haalde ik de was af en ging vouwen. Jebbah is ziek al een paar dagen, dus waar ik haar kan helpen doe ik dat. Toen dat gedaan was deed ik nog een klein wasje en hing dat aan de lijn. Daarna kwam de naaidoos tevoorschijn en heb ik ondergoed zitten vermaken. Ik had al eens een oproepje geplaatst voor kinderondergoed. Maar tot op heden nog niets gehoord of gezien. Dus bij deze” Heeft u nog tweedehands heel schoon en niet verwassen kinderondergoed in de maten 92 tot en met 152. (nieuw gekocht mag natuurlijk ook denk daarbij eens aan wibra zeeman action waar je voor weinig al leuk kunt slagen) dan is dat zeer zeer welkom zowel voor jongens al voor meisjes. Het is echt te triest voor woorden als je ziet wat voor ondergoed (als ze al ondergoed dragen) de kinderen hier mee rondlopen. Het hangt van gaten en scheuren aan elkaar en is echt tot op de draad versleten en totaal uit vorm gewassen. Dus jullie giften zijn van harte welkom en komen dan via Henny in Zwolle deze kant weer op. Wie helpt ons mee? Na vijf maanden Gambia ben ik een kei met naald en draad geworden en fiks dingen waarvan ik soms zelf versteld sta. Maar het blijft erg om te zien wat de kinderen moeten dragen.Nadat het te donker werd om door te gaan stopte ik. Het was inmiddels half zeven. En de cashpower was weer eens op. Dus ik gaf matriama 200 dalasis en ze stuurde iemand om op te waarderen. Het is soms zo oneerlijk. Ze leven daar met acht gezinnen op één stroommeter. Ze betalen dat hier prepaid. Dus op is op en dan moet je opwaarderen anders geen licht etc . Maar Boy en zijn broer Omar zijn de enigen die steeds opwaarderen, de rest vertikt het gewoon om mee te betalen. Maar zij hebben (een aantal dan) wel een koelkast die dag en nacht stroom verbruikt en ze slapen wel (zoals veel Gambianen met de radio of TV en het licht aan. Gebruiken dus 24/7 stroom. Terwijl Boy en Mariama alleen een TV hebben en licht gebruiken. Met de waterrekening gaat dat al net zo. ER zijn in de compound drie tappunten elk met een eigen meter. Eén daarvan wordt al jaren niet betaald en is dus allang afgesloten. De tweede wordt geregeld niet betaald en dus ook geregeld afgesloten. En die van Boy en Omar wordt wel betaald en is dus altijd open. Maar zowel de hele compound als de buurgezinnen waar geen wateraansluiting is, komen daar water tappen. Dat Boy en Omar steeds moeten betalen. Nu hebben ze sinds enkele weken een slotje op hun tap gemaakt, dus moeten ze de andere tap wel gebruiken, want het liep de spuigaten uit. Maandelijkse rekeningen van 800 dalasis waren normaal en dat is voor een Gambiaans gezin echt niet op te hoesten. Straks als ze eindelijk kunnen verhuizen naar de nieuwe woningen, krijgen alle huizen een eigen water en elektra meter. Wat een opluchting zal dat zijn geen familieruzies meer over de rekeningen. Helaas ligt de bouw sinds het overlijden van Yassin helemaal stil. Want nu zij er niet meer is moeten de broers en halfbroers het samen oplossen. En zoals in veel Gambiaanse families zijn daar ruzies en praten sommigen niet met elkaar. Dus nu zijn de ruzies daarover en ondertussen ligt alles stil en komt het regenseizoen met rasse schreden naderbij. Ze hebben met zijn alleen het geld bij elkaar gespaard gezamenlijk de grond aangekocht en al het geld in een depot op de bank gezet waar de aannemer uit betaald wordt. Maar zodra er ergens onenigheid over is, stopt alles.. typisch Gambiaans. IK had het superkoud (er stond veel wind) en ik was vergeten mijn vest mee te nemen. En eigenlijk wilde ik wel naar huis. Ik ben dus al vroeg weggegaan, meestal eet ik daar s avonds nog mee maar ik wilde naar huis. Om kwart voor acht was ik thuis en heb hier nog een kliekje rijst gegeten. Daarna afgewassen en de boodschapjes opgeruimd. (shit weer vergeten die bezem te kopen natuurlijk) . Vervolgens kreeg ik een telefoontje. Daarna ben ik gaan douchen en besloot lekker in bed te rollen met mijn boek.