Donderdag 4 april

Donderdag 4 april. Ook vanmorgen sliep ik tot acht uur. Maar werd wederom gewekt door de Nigeriaanse predikers die blijkbaar een congres hebben in Q-city. En dat is niet erg maar 745u starten met knetterhard geluid is nogal storend voor de omgeving. Ik hoor dus de hele dag door predikers die niet mis te verstaan zijn, Ik vind geloof iets wat gevierd moet worden als een warme deken, maar niet iets wat altijd met dreigementen van “Hel en Verdoemenis” doorspekt moet zijn. Maar daar zijn deze mensen wel heel goed in. Als ik heel eerlijk ben klinkt dit vooral als “mensen bang maken en zo dwingen toe te treden tot “hun” kerk.” Er wordt veel gezongen, heel veel gebeden en heel veel met agressie, dwang en dreigementen doorspekt gepredikt. Jammer dat het zo moet. Maar goed ik stoor me er niet teveel aan, ze mogen alleen wel wat later starten van mij J.  Maar dus stond ik om acht uur al kippen te voeren. Ondanks het verlies van de moederhen zijn de twee laatste kuikens (hen en haan) nog steeds in leven. Hopelijk zijn ze fel en sterk genoeg om te overleven zonder hun moeder om hen heen. De haan en zijn hen, maken het hen niet gemakkelijk. Gelukkig zijn de twee “bijna volwassen” hennen wat vriendelijker voor hen. Het zal mooi zijn als we nog een koppeltje kunnen groot brengen. Maar het is de tijd van de kippen ziekte hier dus laten we hopen dat er niet nog meer slachtoffers vallen in onze compound. We hebben nu dus alleen nog “gekruiste Hollandse witte kippen”. Maar ze zijn helaas nog niet raszuiver. Er zit nog wel wat “local” in hun lijf. Toen de kippen waren gevoed ben ik de was gaan doen en die had ik kwart voor negen aan de lijn hangen. Ondanks mijn voortvarende start sloeg toen de “bij velen zo bekende Gambiaanse mentaliteit” toe. Waarom zal ik me druk maken en alles snel snel doen en iedere dag weer alles spik en span schoon maken. Wie doe ik kwaad als ik een dagje rustig aan doe? Zeker in dit land waar stof afnemen nauwelijks gedaan wordt. Hmm het kostte me wat moeite om mezelf te overtuigen, maar dat is toch wat ik besloot te doen. Het huis is nog redelijk netjes dus dat kan best en ja in de tuin liggen wel wat bladeren en eigenlijk zal de straat moeten worden geveegd. En ook de veranda is niet helemaal zuiver schoon. Ik compenseerde, niet nat afstoffen en dweilen binnen, maar wel even vegen. Niet bladharken en vegen buiten, alleen de veranda geveegd en die ook niet gedweild. Toen vond ik het oké voor mezelf. Ik zat net een cracker te eten met een beker chocomel toen mijn vaste koppeltje aan de gate klopte. Het zijn broer en zus, ik denk 9 en 6 jaar, ze komen nu al enkele weken langs met tomaten, uien paprika, komkommer, sla en dergelijke. Altijd kraakvers en lekker en goedkoper als op de markt. Ik koop altijd graag bij hen en geef hen altijd een centje extra voor henzelf. Maar ik realiseer me ook dat deze kinderen dus niet naar school gaan. Zoals zovele hier in Gambia worden ze thuis gehouden, geen geld voor school, of hun hulp kan niet gemist worden… De jongen spreekt wat Engels, het meisje totaal niet. Had ik hier blijven wonen, had ik hen een voorstel gedaan om hen één of twee keer in de week les te geven, zodat ze toch wat leren. Maar nu ik naar Brufut ga verhuizen heeft dat geen zin. Dus tegen mijn gevoel in .. laat ik het maar zo en probeer ze blij te maken met een centje extra. Ik kocht sla bij hen want dat was helaas het enige dat ze vandaag bij zich hadden. Maar ik heb nog uien en tomaten en Jebbah gaf gisteren paprika’s mee dus ik red me er wel mee. Kocht maar gelijk dubbel zodat ik het ook kan meenemen voor de familie Jatta morgen. Alles in een bowl met water in de koelkast gezet zodat het vers blijft. Ik zit al vanaf half toen zonder stroom. Nawec doet zijn best weer grrrrr. Dodou belden dat hij een vriend in Brusubi ging bezoeken en daarna even langs wilde komen. Hij zou hier rond elf uur zijn. En ow ja kon hij dan met mij breakfast krijgen? Ik moet wel eens lachen, om die vanzelfsprekende aanname. Maar anderzijds .. als ik een Gambiaanse familie bezoek (die het zich kan veroorloven tenminste) kan ik ook altijd aanschuiven. Dus ik ging douchen, haalde de was af en trof de voorbereidingen voor een omelet. Ik calculeer de GMT al in, (ze zijn altijd later) En ging rond half twaalf bakken. De omelet is allang klaar als ik om tegen twaalf uur bericht krijg ”het wordt later” De omelet staat in de koekenpan met een deksel erop dus blijft wel even warm. Nu is het kwart over twaalf en bericht hij dat hij er bijna is. Dus koffie/thee water aanzetten en dan zo samen “breakfast” nuttigen. Eens zien hoe hij mijn half Gambiaanse (met aardappelen en veel peper) en Half Hollandse (met verse groenten en lunchworst) omelet kan waarderen J.Ja dat kon hij zeker. We hebben lekker gegeten en daarna een poosje zitten kletsen en tenslotte nog aan de Mandinka vertalingenlijst gewerkt. Het schiet nu op met Mandinka. Ik wilde dat ik ook iemand kon vinden die me met Wolof hielp daar moet ik nog zoveel. Als de lijst straks klaar is, staan de meest gebruikelijke onderwerpen er in vier talen op. Ik ben nog geen enkele vertaalgids tegen gekomen die dat ook kan bieden, dus ben er wel blij mee. Maar er zit dan ook een jaar werk aan (tussen de bedrijven door) dat ik erin gestoken heb samen met de hulp van diverse Gambianen. De predikers in Q-city zijn trouwens gestopt met hun congres rond ;één uur vanmiddag. Toen werd het vredig stil en nu vanaf een uur of vier kan je de muziek van de restaurantjes weer horen, toch een stuk aangenamer. Dodou ging rond die tijd ook weer naar huis. En gelukkig was er toen ook weer stroom dus kon ik mijn GSM en laptop opladen die beiden ver leeg waren. IK wilde net spaghetti gaan koken toen Boy belde. IK vroeg hoe het met Jebbah was, maar dat ging al wat beter al slikte ze nog flink veel pijnstillers. Sinds de één na jongste is geboren (4.5 jaar terug) heeft ze geregeld zeer ernstige buikklachten, tot huilens aan toe. Ze is een paar keer naar de apotheek gegaan en krijgt dan standaard paracetamol of zwaardere pijnstillers. Ik ben er nu eigenlijk wel klaar mee. We hebben afgesproken dat we binnenkort naar Lamin Health Center gaan, zodat er eindelijk eens een keer een dokter naar kan kijken. Op de vraag waarom ze nooit naar een dokter gaat krijgt ik altijd hetzelfde antwoord,”1 Er is geen geld voor de dokter, 2 Ik ben bang voor de dokter” Samen met Boy moet ik haar nu overtuigen dat “Dokter Simone” echt een schat is en wel de tijd en aandacht zal geven aan haar probleem zonder dat ze er bang voor hoeft te zijn.  Boy heeft haar meegemaakt in het ziekenhuis in de periode dat ik daar lag en heeft een hoge pet van haar op. Dus dat scheelt al de helft, nu Jebbah zelf nog overtuigen. Ik ben nog steeds aan het proberen om de sleutel van ‘mijn nieuwe compound” in Brufut te krijgen.  Maar de huisbaas is naar Senegal afgereisd. Dus proberen we het nu via via te verkrijgen, maar tot op heden niet gelukt. Jammer want ik wil graag gaan schoonmaken. Zodat ik al wat spullen kan over verhuizen, naar een reserve slaapkamer. Beetje bij beetje, want een verhuiswagen bellen … nee dat werkt nauwelijks hier in Gambia. Tevens wil ik vast in de woonkamer en de slaapkamer gaan schoonmaken en verven zodat ik eigenlijk al kan over verhuizen straks. En dan moet hier in Brusubi het zwembad en de klimrekken en dergelijke nog uitgegraven worden. En daar in de nieuwe compound weer ingegraven. Dan kan ik hier ook gaan schoonmaken en de boel netjes opleveren. Dat zal fijn wezen. En liefst wil ik dingen deze maand regelen omdat volgende maand Ramadan is en dan zijn veel Gambianen niet vooruit te branden . Ik dacht dat het “predikers congres was afgelopen, maar exact om half zes begon het hele verhaal weer. En was t weer gedaan met de “vredige rust”. Ousman en Almamy kwamen lunch brengen. En de floeperd zei gelijk “Amber ik ga hier even douchen”. Dus ik heb hen maar twee handdoeken gegeven zodat Ousman ook kon douchen lol.  Toen ze klaar waren had ik de lunch in een andere bowl gedaan en die van Jebbah weer afgewassen. Daar ook gelijk de waterrekening en het geld ingedaan zodat dat ook al in Brufut is. Morgen kunnen we het dan daar betalen. Met een verklarende brief erbij want er staat nog steeds dat openstaande saldo op dat we al betaald hebben toen de rekening kwam ( we hebben contact met het hoofdkantoor en zij hebben het “in onderzoek”). Ik gaf de jongens geld voor de taxi  en stuurde hen naar Brufut terug want soms is het al rond zeven uur donker en ik wil dat ze voor die tijd thuis zijn. Ze rijden hier als gekken en als t donker is wordt je zo van je voetjes gereden als je langs de weg een taxi probeert te krijgen, dus hopla op weg naar Brufut met die twee. Nu is half acht we hebben al een half uur vijf minuten wel stroom vijf minuten geen stroom zucht nog steeds gedoe dus.  En de predikers zijn nog steeds erg druk. Ik sprak Naba net en ze gaat kijken of zij in Brufut kan regelen dat we morgen de sleutel krijgen. Zodat we van t weekend kunnen schoonmaken. Ik ben benieuwd. Ik zit inmiddels aan de lunch (alleen eet ik het nu als avondmaaltijd lol. Straks nog even een bezem en dweil door het huis en dan maar weer de was van Almamy wegwerken en ophangen. Wellicht stof ik zelfs nog nat af, dan hoeft het morgenochtend allemaal niet haha. Dan hoef ik morgenochtend alleen ff buiten te dweilen en bladharken voor ik weer naar Brufut ga om les te geven. En dan is mijn avond weer een eind om en kan ik denk ik douchen en (evt met boek) in bed rollen. Nou om half negen viel de stroom weer helemaal uit. Ik heb nog even met een zaklamp mijn meter gecheckt, nee ik had nog wel cashpower, al is het niet veel meer en moet dat wel weer worden opgewaardeerd morgen (als ik dat nog haal ermee lol) Schoonmaken in het donker is niet zo’n erg goed idee. Dus ik moest mijn planning aanpassen. Om negen uur hielden de predikers het ook voor gezien. Wat een zaligheid die rust zeg. Ik ga nu maar in het donker douchen en dan met een solarlampje inderdaad met boek in bed. Tot morgen.

henny

leuk verhaal