Woensdag 3 april

Woensdag 3 april             Vanmorgen om half acht een enorm kabaal test test test etc over zo te horen enorme speakers. Ik werd er wakker van na een nachtje onrustig slapen met veel dromen. Vandaag is het de derde verjaardag van onze kleinzoon Kyan en dus moet ik straks even feliciteren. Opgestaan en gewassen daarna de kippen en de tuin gedaan. Maar toen ik de kippen lokte miste ik er één. De moederhen was er niet bij haar twee kuikens wel.. Hmm dat klopt niet. Bij nader onderzoek vond ik haar onder een struik in de tuin. Ze was zichtbaar ziek en ik schrok. Het is de periode van de kippenziekte en heel veel kippen sterven daarna. Het komt jaarlijks terug in Gambia en veel mensen verliezen dan hun complete kippen populatie. Wij hebben daar wat kuikens door verloren, dus eigenlijk konden we verwachten dat de moeder ook ziek zou zijn.  We geven de kippen dan ook iedere morgen water met paracetamol erin opgelost, vaak helpt dat ze net genoeg om ze door deze periode heen te helpen, soms ook niet. Ik gaf haar een duwtje met mijn voet om haar in beweging te krijgen, maar ze viel zo voorover. Oké das helemaal niet goed dus. Dus ik vatte haar bij de vleugel omdat ik haar poten niet bereiken kon zo. Onder veel gefladder tilde ik haar op en pakte haar bij de poten en bracht haar naar het verse voer en verse water. Hopelijk eet en drinkt ze nog wel dan red ze het misschien. Maar nee ze zat daar alleen maar en at of dronk of bewoog niet. Haar twee kuikens de twee puber hennen en meneer en mevrouw haan/kip aten lekker. En toen kwamen de adelaars weer en probeerden een kuiken te verschalken. Met letterlijk haar laatste krachten verdedigde de moeder haar kroost. Ze probeerde op te vliegen maar dat ging niet meer. Ze maakte veel kabaal en fladderde flink. Dat schrok de adelaar wel af en die vloog weer op. Maar het kostte mama kip echter alles ze viel om en rolde een paar keer om en om en bleef toen liggen. De rest van de kippen en de kuikens hadden zich verstopt achter het kippenhok. Inclusief onze stoere haan. Wat nou stoer zijn gezin verdedigen hij ging op de loop, de held. Het kippenontbijt werd vervolgd en ze manoeuvreerden om mama kip heen. Ik dronk mijn thee en at een cracker. Ik wachtte een kwartiertje maar er zat echt geen beweging meer in. Ik dacht die is overleden en liep erheen om haar op te pakken en in een doos apart te leggen. Maar toen ik haar oppakte bleek ze nog wel te leven en vocht flink. Van schrik liet ik haar zo vallen. Daarna pakte ik haar bij de poten en legde haar naast de doos bij de muur onder de mangoboom. Meneer haan besloot nu deze kip toch “lag” dat als een uitnodiging op te vatten en dus kroop hij er tot vier keer toe nog even “bovenop”. De hen protesteerde flink maar dat interesseerde hem niets, het welgemikte steentje dat ik gooide wel. Verontwaardigd kakelend trok hij zich terug om de andere hen lastig te gaan vallen.  Ik heb de arme stervende hen toen maar onder de doos gelegd om haar waardig te laten wegglijden. Gek genoeg zwierven alle kippen steeds rondom de doos alsof ze op hun manier afscheid namen. Apart om te zien, en ook een soort van ontroerend. Na de rest van het huis te hebben gedaan en mezelf te hebben gedoucht arriveerde de taxi die ik besteld had. Alieu bracht me naar Whitehouse. Daar aangekomen stond het hele huisje op zijn kop. Het bed moet eruit en eronder moest goed worden schoongemaakt. Gezien de beperkte ruimte gebeurd dat alles buiten. Ik zat op de bank en hielp Jebbah de boel buiten te zetten. Boy heeft dat bed zelf gemaakt toendertijd en ze slapen er al toen jaar op. Dat was ook wel te zien aan de lattenbodem die flink door de termieten is aangevreten. Wat een stofbende gaf deze hele operatie en wat een troep lag er op de grond onder het bed. Ik vouwde was weg en Jebbah ging aan het vegen met de takkenbos. Nu stond de woning helemaal vol van stof en ik kreeg het gewoon benauwd. Ik was fris gedoucht, maar was zo blij dat ik mijn haar niet had gewassen vanmorgen. Alles mijn lichaam kleren haar was met een laag stof bedekt. Hmm toen het stoffen klaar was, maar een vochtig doekje gepakt en mezelf enigszins daarmee afgestoft. Daarna heb ik me op een nieuwe taak gegooid. Het gezin heeft een suede leren bank van tig jaar oud (ooit tweedehands aangeschaft) en nu er zo intensief op geleefd wordt gaat dat scheuren. Maar geld voor een nieuw bankstel is er niet. Dus ik naam mijn naaidoos en besloot een poging te wagen. Ik herstelde de beide armleuningen die nu weer heel mooi zijn. Repareerde wat kleinere (minder dan 7 cm) scheuren en ook dat werd nog vrij netjes. Daarna begon ik aan de twee zittingen waarvan de stof vanaf de aanhechting bij de rugleuning compleet was losgescheurd. Na enig proberen (de bank heeft vaste kussens helaas) vond ik een methode die redelijk netjes werd. Amber als stoffeerder wie had dat ooit gedacht en dan gewoon een bank repareren met naald en draad op de hand. Ik had alleen maar twee naalden met een groter oog bij me die wat langer waren. En helaas zijn die niet zo “bankbestendig”. Ze braken allebei toen ik halverwege het eerste kussen van de driezitsbank was. Dus ik moest stoppen. Dan de volgende keer maar een nieuwe poging. De lunch kwam Domoda met visballen en dat smaakte best. Het bed stond weer fris en fruitig opgemaakt en het wasgoed was weggevouwen. Study tijd maar ik gaf de kids alleen de opdracht goed te oefenen met de tafel van twee omdat ze daar vrijdag een toets mee krijgen. De werkbladen (gelamineerd dus afwasbaar) hadden ze allemaal al een keer gemaakt, dus ze konden aan de zelfstudie.  Ondertussen leerde ik Jebbah hoe Rummikub werkte. Ze had het snel door en we speelden twee spelletjes. Daarna een derde met Almamy (9) die het ook snel door had. De study ging gestaag door ik hoorde de hele tijd “one times two is two, two rtimes two is four etc”.  Ik had Ousman ( een 10 jarige uit mijn groep) aangewezen om de boel in de gaten te houden. Dat deed hij heel leuk, want na een uurtje gaf hij zelfs een “Pause”. Ook de zeven jarige Omar wilde na de study wel rummikub leren en dus legde ik alles uit en liet hem in de praktijk zelfs oefenen, En ook hij vond het een leuk spel,. Das mooi, want er moet veel in gerekend worden en ook tactiel inzicht en concentratie en overzicht spelen een rol. Allemaal zaken die ook in study erg belangrijk zijn, “Maths” maar dan spelenderwijs. Boy kwam thuis van t werk, ik had hem de dag ervoor geld gegeven om vanaf het strand verse vis mee te brengen. IK wilde die thuis zelf schoonmaken en bakken. Maar nee Jebbah ging ze schoonmaken en Boy ging ze braden. Het werd koud want de wind was fel en de zon ging onder. Dus een vestje was geen overbodige luxe. Ik speelde nog wat met Amber en Sarjo en de jongens gingen boksen met de door mij meegebrachte boksbal en handschoenen. We aten nog wat koude rijst en daarna pakte ik mijn tas in. I kreeg een blikje suikermais en witte bonen in tomatensaus mee. Dat lusten ze daar niet. Op school was een Nederlands echtpaar geweest en die hadden een halve AH bij zich en dat was uitgedeeld in iedere klas kregen enkele kinderen een tas met boodschappen mee naar huis. Sarjo was één van de gelukkigen dus Jebbah had haar uit school gehaald met haar AH tas vol boodschappen. Ook de vis ging in mijn tas. Even ater kwam Alieu me weer ophalen. WE reden vlot naar Brusubi en daar at ik een visje en wat Ardo. Maar ik viel haast in slaap was opeens heel erg moe. Dus afwassen douchen en naar bed. IK was nog aan het teksten met iemand maar ben halverwege in slaap gevallen.

henny

zo maak je veel mee jammer van de hen
groetjes xx