Dinsdag 2 april

Dinsdag 2 april…. Een rare dag, officieel zou ik vandaag terug naar Holland vliegen, maar dat gaat nu dus niet door. Toch een beetje raar gevoel geeft dat. Ik was rond zeven uur eruit en ben theewater gaan maken. Ik keek in de tuin en besloot dat ik niet hoefde te harken vandaag er lag nauwelijks afgevallen blad. Ik verzorgde de kippen en nam een kuiken mee om te opereren. Er zijn er nu nog drie over en deze éne heeft ook van die gezwelletjes op het kopje. Ik heb ze dus voorzichtig verwijderd en de wondjes ontsmet. Dat vinden ze niet prettig en dat snap ik ook wel. Maar deze was nog redelijk fel en verzette zich. Dus ik hoop dat er genoeg put in zit om dit te overleven. De andere twee zijn nu gezwel-loos en hebben t prima overleeft. Maar twee anderen zijn wel dood gegaan binnen enkele dagen na de “operatie”. Maar we hebben geen idee of dat door de gezwellen of door de operatie kwam. Het zijn zulke iele of beter gezegd fragiele beestjes. Ik ben gisteren de hele dag weg geweest dus het huis is ook nog schoon. Maar de wit gestreepte ramen gluren me nog steeds aan. Dus ipv het gebruikelijke poetswerk ga ik me daar maar op storten denk ik nu de zon er nog niet is. Maar eerst een bakje thee J. Nou heb is inmiddels bijna één uur. Ik heb de ramen nogmaals gezeemd en het hielp iets maar niet veel. Daarna mijn CD-rom voor de printer gezocht en het aansluitsnoer voor de laptop. Want die heeft Ismaila straks nodig neem ik aan. Vervolgens het kuiken bestudeerd… Net als voordat ik haar hielp vanmorgen, zit ze maar op één plaats, ze eet niet, drinkt niet en loopt niet. En de moederhen negeert haar ook. Dus ik vrees dat ze morgen wel overleden zal zijn. Ik heb wat administratie gedaan en foto’s van mijn GSM op de laptop geladen. Daarna naar de bank gefietst / gewandeld (ik heb echt een mountainbike nodig lang leve de zandwegen). Daarna ook naar de supermarkt waar ik gelijk maar twaalf rollen toiletpapier heb ingeslagen J. Dan kan ik weer even vooruit. Naar de supermarkt gaan is haast een straf, ik zie zoveel dingen die ik eigenlijk wil kopen, maar ik kan mijn centjes maar één keer uitgeven. En aangezien ik nu leef als een Gambiaanse en ook niet veel meer te besteden heb, houd ik het bij het echt broodnodige. Dus met 1 yoghurt, 1 jam en 12 rollen wc-papier was ik klaar. Voor ik terug wandelde naast de fiets (het is nogal een eind voor deze strompelaar). Kocht ik “bread with beans”. Dat werd netjes in een krant gerold en weer thuis at ik de helft op en deed de helft in de vriezer. Toen bedacht ik me dat ik ook gelijk wel even wat verse courgette, komkommer, wortelen, uien, tomaten en paprika’s had kunnen kopen op Turntable zucht, maar helaas vergeten. Ik zag dat de zon van het raam af was. En besloot nogmaals “Oma weet raad” te volgen. Mijn oma zeemde vroeger de ramen en deed die dan “na” met een prop krantenpapier en had altijd streeploze ramen. Mijn brood zat in een krantenpagina gerold dus ….. Jawel met een propkrantenpapier de ramen nagedaan en geloof het of niet. Ze zijn vrijwel streeploos nu JJJ. Dus na het “witte was uitkoken” nu ook ”ramen zemen met een krant” lol, die oma’s waren zo dom nog niet. Als ik dat hier aan Gambianen vertel liggen ze gegarandeerd dubbel, hier doen ze al niet aan ramen zemen (als ze als glazen ramen hebben), laat staan met een krant J. Ik ga zo maar weer eens een rok van mezelf kleiner maken, alles is nu echt te wijd en beetje bij beetje neem ik het in. En dan zie ik wel hoe laat Ismaila me contact zodat “TomtomAmber hem hierheen kan praten” via GSM. Na het verstellen van de rok wandelde ik naar de shop “bitiek” om beltegoed, een blikje “corned beef” (anders dan de naam doet vermoeden is dat een soort smac maar dan van kippenvlees) en twee blikjes ananassap te halen. Toen ik terug was heb ik eerst het inmiddels overleden kuiken opgeruimd uit de tuin. Daarna ben ik de muskieten horren gaan schoonmaken. Het gaas is blauw maar was nu bruin van het vele stof dat je hier dagelijks hebt. Een vies klusje en daarna voelde ik me dan ook vies. Maar het resultaat mag er zijn kraakheldere ramen en schone stofvrije horren ervoor. Ik kan weer naar buiten kijken. Maar ik was zo smerig dat ik maar snel ben gaan douchen. Ik kwam net aangekleed de slaapkamer weer uit toen Ismaila belde. Ik vertelde hem de weg, maar zoals iedereen hier de eerste keer verdwaalde hij dus ook.  Dus ik ben naar Gamjuice gelopen en daar trof ik hem. We hadden elkaar bijna een jaar niet gezien dus hadden een hoop bij te praten. Dat deden we dan ook en vergaten daarbij de tijd. Dus tegen zes uur schrokken we hoe laat het al was. Ismaila zei is het heel erg als ik de printer een andere keer doe? Ik moet nog zo’n eind terug rijden. Natuurlijk begreep ik dat dus we namen afscheid en hij ging weer richting Somita. Ik stak de brandput aan al zat er niet veel in, het kuikentje lag erin dus was wel even nodig om dat te cremeren. Daarna sloot ik buiten af en maakte nog een paar kippen foto’s en nu ben ik deze blog aan het tikken. Lekker een drinkbouillonnetje erbij en ik zie het buiten langzaam donker worden. Heerlijk genietend van de rust op zo’n moment. Het loopt nu tegen acht uur dus ik vermoed dat ik zo na de afwas nog even ga afspoelen en lekker met een vers boek (ik lees tegenwoordig Engelse boeken dus nog een hoop nieuw leesvoer te gaan) in mijn bed duik. Hopelijk is het een boeiend boek J Tot de volgende maar weer.

jacqeuline Hulsegge

Erg mooi verslag weer
wanneer ga nu weer terug ?
lieve gr jacq