Zaterdag 30 maart

Zaterdag 30 maart          Vanmorgen werd ik wakker geappt. Ik keek op mijn GSM en zag twee gemiste gesprekken en een aantal berichtjes die ik gisteravond dus niet meer had gehoord. Blijkbaar erg vast en diep geslapen. Nu was er een bericht op messenger. Daar even op gereageerd en daarna opgestaan en gaan douchen een aankleden. Eerst maar even geprobeerd of ik mijn laptop online kreeg en jawel het lukte zowaar. Dus de email met de huuropzegging verstuurd en enkele reisblogs online geplaatst. De pret was snel op (of eigenlijk mijn beltegoed was snel op), dus de blogs van de afgelopen week kon ik nog niet plaatsen. Wordt vervolgd dus. Daarna thee water opgezet en de kippen gevoerd. Ik zag tot mijn grote schrik dat het water in het zwembad nu echt bedorven is, grasgroen en er komen bellen op. Das niet goed J. Dus eens zien of ik vandaag wat hulptroepen kan regelen om het zwembad te legen schoon te maken en ik denk dat ik het dan leeg houd en dat we pogingen gaan doen om het uit te graven en straks in het nieuwe compound weer in te graven. Dat wordt nog een hele klus vrees ik. Half tien de hulptroepen zijn gebeld. Dus ik ga zo even de emmers klaar zetten. Ik heb de planten gewaterd de tuin geharkt het vuil verzameld (allemaal groen dit keer, vanavond voeg ik de rest bij en dan weer een vuurtje maken). Nu even ontbijten en daarna nakijkwerk doen voor de studygroep. En als ik goede moed heb ook de les voorbereiding . Ik maak dan handgeschreven taken in alle schriftjes, dus twintig keer hetzelfde liedje in de schriftjes schrijven. Maar bij gebrek aan lesboeken moet je wat. Maar soms ontbreekt me even de creativiteit om iets nieuws te verzinnen dus ik zeg “misschien straks” haha. Als dat klaar is weer even een poetsrondje door het huis. En dan is het alweer lunchtijd denk ik. Zo inmiddels is het half negen ’s avonds en is de rust weer gekeerd. Almamy en Landing kwamen rond elf uur en zijn direct flink aan de slag gegaan. Om twaalf uur serveerde ik heb breakfast: senfur met chocolat en gecondenseerde melk met melkpoeder en suiker. Ik moet er niet aan denken dat te moeten drinken, maar hier is dat normaal. Daarna gingen zij weer aan de slag, tussendoor nog een beker wonjo en een bakje thee met cracottes. Ze deden ook nog een boodschapje voor me (even dat groene water uit) maar ze vermaakten zich ook wel in dat bad. Na twee en half uur kwam de klad er wel in, en was t zin er wel af. Maar toen ik zei dat ik spaghetti maakte en ze allebei een centje kregen als t klaar was, hebben ze toch doorgezet. Ook ik heb doorgezet en toen de lunch klaar was had ik alle twintig schriftjes klaar de voorbereiding voor de hele aankomende week staat erin. Ik heb gewoon een RSI handje van het schrijven nu (lang leve de reuma). We genoten van de lunch en toen was het alweer einde middag.  Snel een rondje soppen door het huis , maar nog niet gedweild. Toen de jongens helemaal klaar waren, ben ik de vloer gaan vegen en dweilen. Nu liepen ze tenminste niet meer met natte voeten en kleding in en uit. De jongens gingen voetballen in de compound. Toen ik binnen met schoonmaken klaar was, stuurde ik Almamy onder de douche. Hij liet zijn vuile kleren hier liggen dus die kon ik ook gelijk wassen. Ik gaf ze hun centjes en met twee glunderende koppies gingen ze weer richting Brufut. Zij blij met hun centjes en ik met mijn lege zwembad. Ik besloot gelijk maar even de was te gaan doen. Dat viel nog niet mee , ik merkte dat ik nu inderdaad een zere hand had. Sja wassen soppen boenen spoelen wringen, alles gaat met de hand hier. En ik had een paar flinke grote zware stukken erbij vandaag. Maar na een stug drie kwartier hing alles te wapperen aan de lijn.  Daarna slingerde ik mezelf onder de douche, want dat was ook hard nodig.  Vervolgens buiten op de veranda even een bakkie thee en inspuiten met DEET want het is weer muskietentijd. Ik keek naar het witte shirt van Almamy en de witte handdoek die hij gebruikt had om het zwembad te soppen (ik zag het te laat). Beiden waren niet schoon en ik heb daar echt een hekel aan. Hmm hoe ga ik dat doen.. Ik besloot terug te gaan in de tijd, heel vroeger kan ik me nog herinneren dat mijn moeder en oma de was kookten in een ketel. Daar kwam het dan doorgaans weer stralend wit uit tevoorschijn. Nu had ik geen ketel maar wel een grote pan. En aangezien ze hier de was en de afwas doen met hetzelfde poeder (ze noemen het Omo, maar het zijn allerlei verschillende merken poeder) dacht ik dat het wel kon. Dus water en sop in de pan en aan de kook brengen, daarna de handdoek en shirt met de ingezeepte vlekken erin en dat twintig minuten laten koken. Al roerend met een houten pollepel. Vervolgens goed uitspoelen etc. Het shirt van Almamy is aanzienlijk witter geworden maar de vlekken zijn er helaas niet uit. De handdoek is weer stralend schoon geworden. Daarna de pan heel goed gewassen en met schoon water uitgekookt samen met de houten pollepel. En die ook weer netjes opgeborgen. Toen deed ik de koelkats open en zag dat de heren nogmaals wonjo hadden gepakt, maar de dop niet goed gesloten hadden. De hele koelkast zat dus onder de rode spetters. (vergelijkbaar met bramensap qua kleur en afgeven). Dus kon ik de hele koelkast ook nog weer even schoonmaken. Maar toen kon ik eindelijk iets te eten regelen voor mezelf. Maar ik had niet echt trek, dus nam nog een restje spaghetti. Inmiddels buiten alles afgesloten en (ja ja ik ben energiezuinig) de buitenlampen uitgedaan en ook de deuren van het huis al op slot gedaan. Deze blog getikt en nu ga ik straks nog twee cracottes maken en opeten. Vannacht begint de zomertijd in Nederland. Dus vanaf vannacht is het twee uur tijdsverschil. Dus dan is het hier twee uur vroeger als in Holland. Ik wordt geregeld om half zes ‘s morgens al wakker geappt. Ik hoop dat die mensen er nu wel rekening mee houden dat als ze vanaf nu om half zeven ’s morgens mij appen… Dat het hier pas half vijf is. Anders wordt ik nog vroeger wakker gemaakt. Ik ga de laptop afsluiten en nog even wat eten en een poosje lezen. En dan straks douchen en lekker slapen.  Tot morgen maar weer.

henny

druk dagje

jacqeuline

Nu je bent wel erg druk

Wijnand

Heerlijk bezig net als ik en niet altijd tijd om te lezen gelukkig zie ik je af en toe voorbij komen op Facebook