Vrijdag 29 maart

Vrijdag 29 maart              Vanmorgen opgestaan om zeven uur gaan afspoelen. Daarna de was bij elkaar gelegd en besloten dat ik vandaag niet was en wacht tot er wat meer is. Naar buiten de tuin opruimen en daarbij kwam ik twee kuiken lijkjes tegen snif snif. Zo jammer en nog geen 5 minuten later hoor ik een adelaar schreeuwen achter mijn rug en zie ik hem nog een kuiken wegkapen. Ik weet het in Gambia is het leven en overleven , maar ik wordt er toch triest van. Nu heeft onze moederhen nog maar drie kuikens over van de oorspronkelijke 9. De overige kippen gevoerd en daarna was het tijd voor de gebruikelijke poetsronde door het huis.  Dit keer een snelle om de dag een goede en een snelle. Stof heb je hier immers altijd dus het moet echt iedere dag maar ik doe het echt om en om, op vrije dagen heel goed en op study dagen met de Franse slag. Vervolgens wat blogje getikt terwijl ik ondertussen geniet van crackers met de laatste anijs. Ik kreeg telefoon uit Brufut of ik de kinderschoenen die ze hier hadden laten staan weer mee wilde brengen, dus in een tasje gemikt. Ik heb Ingrid geappt of ze tijd heeft voor een bakkie voordat ik study ga geven, maar nog geen reactie  dus even afwachten. Ik kan nog steeds niet online komen op de laptop dat is echt frustrerend dat bereik de laatste tijd. Als ik straks wat ruimer in mijn geld zit, ga ik denk ik toch echt voor een router en wifi aan huis, dat zal een stuk schelen (hoop ik). Maar goed nu roeien met de riemen die we hebben en straks weer ineens een hele rits blogs plaatsen. Zo moet het nu maar even. Maar ik kan ook niet in mijn email komen en das wel vervelend. Straks dus tas pakken even lekker goed douchen en daarna weer richting Brufut. Ik zal blij zijn als ik er eindelijk woon, dan hoef ik niet steeds maar heen en weer te reizen. Maar ik ga dit huis toch wel heel erg missen denk ik, ben daar de afgelopen jaren aardig aan gehecht geraakt. Ik krijg telefoon van de taxichauffeur of hij me nu al op kan halen. Euh dat is bijna twee uur vroeger dan gepland en nee want ik moet nog douchen. Dus ik zeg hem, geef me een half uurtje. Laptop uit spullen in tas gepakt en alles klaar gezet, daarna als een razende Roland onder de douche en aangekleed. En precies op tijd was ik klaar. Nu nemen Gambianen het doorgaans niet zo nauw met exacte tijd, maar Alieu is doorgaans nogal stipt. Hij had me een kwartier extra gegeven, dus ik kon nog even rustig zitten. Tegen half elf (een uur eerder dan gepland sloot ik de huisdeur af en wachtte in de tuin op Alieu. Ik kreeg een telefoontje dat hij iets verlaat was door een ritje wat er tussendoor was gekomen. Maar hij was onderweg. Dat gaf mij de tijd nog wat foto’s van de kippen en de zonnebloem te maken. Het valt me op dat de moederhen mank loopt. Maar ze laat me niet dichterbij komen om te kijken wat er aan de hand is, ze houd haar rechterpoot omhoog en gebruikte die zo weinig mogelijk. Ik draaide de poort van slot en stapte naar buiten de straat op. Nu wonen we op een hoek en dus werd ik gelijk omver gelopen door een grote stier die met zijn twee koeien de bocht om kwam. Hmm niet alleen de scholieren snijden de bocht af dus, de koeien doen dat ook haha. Die grote logge beesten gaan ook voor niemand opzij, ze verwachten simpelweg dat jij dat doet. Het blijft apart wat je hier zoal op straat voorbij ziet komen, maar het hoort er hier gewoon allemaal bij. In vijf minuten zag ik twee kittens, drie honden, 5 hanen, 14 kippen en de nodige kuikens, één stier, twee koeien, en een geit met vier jonkies.. en dat wandelt gewoon allemaal voorbij je poort lol. Welkom in Gambia. Even later kwam Alieu eraan. Tassen op de achterbank en ik voorin. Alieu spaart knuffelbeestjes maar liefst bijzondere, die staan op een rijtje op zijn dashboard. Van mij kreeg hij vandaag een koala beertje, die zie je niet zo snel hier. Hij vond het heel erg leuk. Al babbelend waren we zo in Brufut en stapte ik uit. Jebbah keek verbaast dat ik zo vroeg was lol. Ze was druk aan de poets (stof afnemen iets wat je hier niet zo vaak ziet doen). Ik hielp haar de was wegvouwen terwijl zij poetste. Daarna ging Jebbah naar Serrakunda om medicatie voor haar schoonmoeder op te halen. De kids kwamen met veel bombarie uit school en ik liet ze omkleden. Almamy en Omar gingen naar de moskee voor het vrijdagmiddag gebed. Onderwijl was ik al die tijd al bezig om mijn study voorbereiden. Tussendoor vermaakte ik me door de kleine muisjes te bewonderen die een nest hebben onder het dak, maar overal in huis te vinden zijn. Ze zijn echt mini misschien 3 cm )zonder staart dan) En vliegensvlug rennen ze over de betonnen vloer. Vandaag op study vooral veel rekenwerk met de rekenliniaal en de kralenreeks. Daarnaast gerichte keuzevragen, met als antwoordkeuze twee tegenovergestelden. Een stukje tafels en wat spelling. Ik was net klaar toen de lunch gebracht werd. Ik weet nog steeds de naam niet (oké ik vergeet het steeds) maar het is zo lekker, rijst met via in een saus van palmoil. Heerlijk, ik vilde de vis en verwijderde de graten. Daarna lekker eten. Het nadeel van dit gerecht is dat de rode palmoil de hele dag voelbaar blijft op je lippen. Jebbah kwam weer thuis , dus ik besloot direct na de lunch study te gaan geven. Ingrid had inmiddels geappt dat ze rond 3-4 uur thuis zou zijn en of we eventueel daarna wilde komen. Dus ik dacht “in case of incasety” laat ik eens vroeg beginnen met study. Ik had een verbazingwekkend klein groepje. Alhoewel dat op vrijdag vaker zo is, maar nu waren er maar zes kindjes. Voordeel was dat ik veel meer persoonlijke aandacht kon geven en dat we snel door de stof heen gingen. Tussendoor kwam Jebbah nog even melden dat ze met vrijwel alle dames van de compound naar het ziekenhuis in Serrakunda gingen om een familielid te bezoeken die vandaag geopereerd zijn. Oké dan ben ik dus verantwoordelijk voor de hele kinderschaar van de familie. Maar alles verliep normaal en rustig gelukkig. Ik werd niet gestoord tijdens de study, dus na 1,5 uur waren we klaar met de taken van vandaag. Toen ik mijn spullen in de kast wilde opbergen, zag ik dat de                                                                                                                                                                                                        huisdeur open stond. Ah Boy was dus ook al thuis gekomen van het werk. We dronken samen in het zonnetje een bakje thee terwijl de kids in en uit liepen. De zon was vandaag flink krachtig en stond pal op de woning. Kleine Amber, mijn tommah was niet helemaal fit. Ze ging slapen op de bank en ik zat ook te geeuwen. Na alle geluidsoverlast had ik afgelopen nacht niet echt goed geslapen. Boy zei duik even op ons bed en rust een beetje. Dat deed ik Boy keek een film en “Amber en Amber” lagen te slapen. Ik appte Ingrid dat ik vandaag niet kwam, maar dat we het even uitstelde tot een andere dag. Later, in begin van de avond aten we nogmaals de lunch maar dit keer koud , voor het diner. Anna (Naba’s dochter) kwam binnen vallen. Ze had een dikke winterjas aan net een bontkraag en de capuchon op. Soms moet ik dan lachen, ze hebben t hier zo snel koud en ik zat gewoon in een mouwloos shirtje. Toch raak ik ook besmet met “het is koud”. Immers de laatste week heb ik verschillende keren met een nachthemd aan geslapen omdat ik zo rillerig was.  Kleine Amber kroop op mijn schoot, dus ik stuurde haar eerst naar buiten on een plas te doen. Daarna een wasbare luier om en toen mocht ze op schoot. Ze viel al snel op mijn borst in slaap. Ze had koorts en was net een klein kacheltje op mijn borst. De dames waren nog steeds niet terug van het ziekenhuis bezoek in Serrakunda dus alle kids zaten in Boys huis TV te kijken. Ik pakte kleine Amber in een wrapper en legde haar op bed te slapen. Want het liep tegen acht uur en ik had Alieu gevraagd me rond die tijd ergens op te pikken. Ik pakte mijn spullen en het “nakijk werk van study” in mijn tassen. Ik was daar net mee klaar toen Alieu toeterde. Dus in de taxi en op weg naar huis. Daar aangekomen even water gekookt voor een bakkie thee en deze blog afgeschreven. Het is nu rond tien uur en ik ga zo douchen en dan duik ik in bed denk ik. Bijslapen van de onrust van afgelopen nacht.

henny

leuk verhaal