Donderdag 28 maart

Donderdag 28 maart                      Vanmorgen opgestaan om half acht. Lekker gaan douchen en daarna de tuin in. Achter het huis opgeruimd en zoveel mogelijk bij elkaar geharkt. Een poging gedaan om de gebroken bezemsteel te repareren (repareren is goedkoper dan nieuw kopen en als je zoals ik nu op de kleintjes moet letten wordt je steeds inventiever). Ik heb er het pad mee geveegd maar nee dit is geen oplossing. De kracht is uit de bezem door de breuken en dat veegt dus “ruk” zullen we maar zeggen. Daarna de kippen gevoerd. Ik zie dat we twee kuikentjes gaan verliezen, ze eten niet meer en bewegen nauwelijks en ook de moederhen heeft hen al losgelaten en kijkt niet meer naar ze om. De kuikens hebben die gezwellen op hun kopjes (we zien hetzelfde bij de kippen in de compound bij het grote huis in Brufut) maar we weten niet precies wat het is. Wel zijn we zover dat als het groter wordt dat ze gaan ingroeien. Dus we proberen ze voorzichtig te verwijderen, compleet met handschoentjes, desinfectie etc. Dat is bij twee van de kuikens goed gelukt en de gezwellen komen dan ook niet terug en die rennen nu weer kloek in het rond. Maar bij sommigen zijn de gezwellen zo groot en ze groeien bij voorkeur over de ogen en snavel en bovenop de kopjes. Bij de ogen is het riskant, waardoor verwijderen een probleem is. Gisteren heb ik toch twee kuikens “behandeld” die de ogen bedekt hadden, maar die lijken het nu niet zo goed te doen. Maar even aankijken dus. Even snel iets gegeten, want ik had trek en een lekker bakje thee. Vervolgens was het weer tijd voor het “dagelijkse wasritueel”. Dus emmers, wasteilen en zeep en Omo. Een half uurtje (wassen boenen wringen spoelen wringen weer spoelen en weer wringen) later wappert de was vrolijk aan de lijn. Toen ging mijn GSM Claudia met een videogesprek. Altijd fijn om elkaar weer ff te zien en bij te kleppen en altijd is daarna mijn beltegoed op haha, maar dat heb ik er graag voor over. Na twintig minuten kletsen, hingen we weer op. (en inderdaad credit was 0,0). Daarna ben ik de keuken, badkamer en woonkamer gaan schoonmaken. Vervolgens was het tijd om de speelgoedkast uit te gaan zoeken. Man, man wat was dat een troep. Nu zit alles weer keurig soort bij soort in dozen en alles wat incompleet / kapot was is verwijderd. Daarna besloot ik mijn haar in de verf te gaan zetten. De laatste poging was dus totaal ongeschikt voor mijn haar. Maar ik heb nog een nieuwe verpakking, dus die maar eens proberen dan. Ik baal nog steeds dat de Action mijn “oude vertrouwde merk” niet meer verkoopt. De verf ingezet en daarna wachten. In die tijd kon ik mooi gaan puzzelen. Ik heb hier zo’n 28 kinderpuzzels (je weet wel van 4 in een doos) en die liggen allemaal door elkaar. Dus nu maken wat compleet is en wat incompleet is.. je raad het al. Dus ik heb fijn een uurtje zitten puzzelen. Op twee puzzels na waren ze allemaal nog compleet dat mag een wonder heten hier. Al het speelgoed en educatief materiaal staat nu ingepakt en klaar voor “het schooltje” en de daycare” (ze noemen dat hier kindergarten) wat ik wil  gaan starten straks in Brufut. Daarna haren uitspoelen. Dat is echt een crime hier als je alleen koud water hebt. Verf goed uitspoelen duurt dan heel lang. Maar als ik in de spiegel kijk wordt het resultaat veel belovend en dus hoop ik mijn nieuwe favoriete merk verf gevonden te hebben. Na de marteling van haren uitkammen (door het koude water enorm stug en klitterig) keek ik in de spiegel, hmm dat zag er goed uit. Toen mijn haar droog was, was ik echt blij met het eindresultaat.  Daarna moest ik echt wat eten. Ik betrap me erop dat ik dat vergeet als ik bezig ben. Dus vanmorgen wel ontbeten, maar niet geluncht en nu is het alweer zes uur in de avond. Dus snel wat te eten gefabriceerd. Ik moet mezelf een compliment geven, ik had wat “echt Hollandse” zaken meegebracht toen ik vijf maand terug kwam. En ik zou officieel natuurlijk aanstaande dinsdag naar Holland terug vliegen voor een paar weken. En ik merk nu dat dingen nu ook echt op raken. Zo heb ik vandaag mijn laatste :”cup a soup” en mijn laatste “kruidnootjes” opgegeten. Zijn mijn anijsstaafjes morgen op en ben ik aan het laatste pak sultana bezig. Ik heb dat dus allemaal redelijk getimed, dat het rond mijn vertrek op zou zijn. Nu gaat mijn Nederland verblijf momenteel niet door maar is uitgesteld, dus moet ik het de komende tijd doen zonder die dingetjes. Na het eten was het tijd om de lessen van morgen voor te bereiden en de schriftjes van de kinderen na te kijken, zodat ze morgen weer kunnen werken. Vervolgens maakte ik lekker een kopje thee en terwijl het water kookte ben ik het vuil gaan verbranden. Ik sorteer al netjes uit plastic, blik, glas gaat allemaal in aparte bakken. Ja dat zit er nog steeds in vanuit Nederland. Maar als ik heel eerlijk ben, vooral omdat plastic zo stinkt, blik niet helemaal verbrand en glas vaak explodeert. Dus die zaken brengen we nu en dan weg naar de vuilnisbelt in Bakoteh. Waar het vervolgens op de grote hoop wordt gegooid en alsnog wordt verbrand, en de rest verbrand ikzelf. Vanavond had ik een flink vuurtje, met name door de sterke wind. Gezellig om naar te kijken vanuit het raam, maar riskant omdat we zoveel bomen in de tuin hebben. Dus ik moest het wel even in de gaten houden.  Toen het eindelijk een beetje ging doven ben ik nogmaals gaan douchen en ben daarna met een boek in bed gedoken. Er was een “program”(huwelijk of andere viering) hier in de straat en de muziek was behoorlijk hard en ging door tot twee uur ’s nachts. Tot die tijd ben ik dan ook meerdere keren wakker geweest. Heb nog wat muskieten vermoord onder de klamboe en ben na twee uur diep in slaap gevallen.