Donderdag 6 december Grote schoonmaak

Donderdag 6 december                Vanmorgen opgestaan en na het douchen lekker ontbeten. Mijn maag is weer wat rommelig maar dat zal door de domoda van gistermiddag komen denk ik. Dus een paar bakken thee naar binnen gewerkt en een broodje (met een mengsel van  aardappelpuree, gekookt ei, rauwe ui en mayonaise) gegeten. Sja je maag moet daar een beetje aan wennen lol die aparte eetgewoontes hier. Daarna ben ik aan de was gegaan. Naba had geen zin dus dan ikke maar.  Pamodou kwam uit bed rollen en na het ontbijt dook hij op het zwembad. Eerst fikste hij de pomp die we hadden, helemaal top want die deed t al een hele tijd niet meer. Hij moest hem (na het regenseizoen) overigens eerst helemaal uitgraven. Boy arriveerde wat later ook en ging direct weer in de tuin aan de slag.Ik wilde net aan de was beginnen en had twee emmers water klaar staan, Toen kwam de landlord, Hij kwam voor de halfjaarlijkse huur. We gingen zitten en hadden een praatje en daarna kwamen de papieren en de tas met geld (letterlijk) op tafel.  We hadden allemaal kleine biljetten van 50 GMD en dat is een enorm telwerk kan ik je verzekeren. Maar Mr Silva begon er niet eens aan. Hij zei ik laat ze wel tellen op de bank. Ze zouden je gewoon biljetten van 200 GMD moeten geven als je zulke bedragen opneemt. Ik was het met hem eens en die oude biljetten zijn geolied en dus ook lastig te tellen. Daarna hebben we gepraat over de dingen die gedaan moesten worden. Lieten hem de staat van het verfwerk zien (dat aan verschillende kanten helemaal afbladdert omdat ze voor het verven niet hadden geschuurd). Me Silva was not amused en zei de schilders terug te laten komen om hun werk te inspecteren . En daarna zouden we zien hoe het overgeschilderd zou worden. (vooral door wie dat het op zijn kosten gaat is duidelijk). Daarna praatje septictank die gerepareerd moet worden. Daar moeten we maar iemand voor laten komen en een offerte laten maken en dan zou hij zijn ja of nee geven om het te laten repareren. Maar dat moet eerst worden afgegraven om de exacte schade te bekijken morgen. IN elk geval gaat jet worden gefikst binnenkort. Eveneens op zijn kosten. Daarna opperde Naba zonder overleg ineens dat we “misschien” bij wilden bouwen en wat dan de consequenties waren, want in het contract staat dat we alle wijzigen bij vertrek moeten verwijderen. Mr Silva zei echter, dat als we (aldus hem, zoals tot nu toe alle veranderingen die we aan het perceel hebben aangebracht), het perceel zouden verbeteren, dat we dat echt niet hoeven te verwijderen bij vertrek. Maar adviseerde wel als we echt willen bouwen, om vooraf een tekening te maken en erbij te zetten wat we willen doen. Die stuurt hij dan naar Amerika waar onze officiële landlord (zijn broer) woont. Die geeft dan zijn voorkeuren of afkeuren aan en wel of geen toestemming. En die toestemming wordt dan gehecht aan het huurcontract, als officiële toevoeging. En dan hoeven we het later niet meer te verwijderen, als en ik zeg echt als , we besluiten om bij te bouwen. Dan vertrekt Mr Silva weer en kan ik terug naar mijn wasgoed. Ik doe de was in de badkamer en dat gaat prima, maar toen ik na de eerste sessie wilde gaan uitspoelen had ik geen water. Nee dat klopt Pamodou had de buitenkraan in gebruik. Dus na het wringen de was even gelaten voor wat het is. Daarna nat stof afnemen in mijn slaapkamer de gang en woonkamer. Vervolgens deed ik de afwas met een emmer water die Pamodou voor me had gevuld. . De herern waren inmiddels samen het zwembad gaan schoonmaken. Het werd gescrobt en geboend en het water werd gefilterd. Ook de zwembadstofzuiger kwam eraan te pas om de bodem goed schoon te maken (die een groene waas had). Daarna werd met schepnet de grotere dingetjes uit het water gevist en vervolgens met chemicaliën de water kwaliteit weer geborgd. Die was eind van de morgen prima. Maar het water bleef groen. Ik herinner me dat nog van het zwembad in Makasutu vorig jaar dat water was ook groen. Ebu, de halfbroer van Boy werd gebeld om eraan te pas te komen. Die zou eind van de middag komen. Daarna ging ik ons huis bezemen. Maar de opgestuurde bezem had een geknikte steel toen hij uit de container kwam. En die brak nu af. Dus Boy repareerde de bezem en ik veegde de boel met de Gambiaanse takkenbos. Ach ja t kost wat meer moeite, maar door het bukken blijf je wel leniger haha. Naba had een superluie dag. Die deed eigenlijk niks vandaag alleen Esme in bad en vertroetelen. Ach ja moet ook af en toe kunnen. Wel maakte ze nu en dan wat te eten of drinken voor ons. Ik haalde de vorige was af en bracht de inmiddels gespoelde en schone was naar buiten om op te gangen. Daar begon het grote wringen weer. Nu hielp Naba wel mee. Al snel wapperde de schone was lekker in het windje dat er stond. Ik was best trots op mezelf. Maar vroeg Naba om de vloeren te dweilen daar had ik geen zin meer in. Ik vouwde de was weg in de kast. Naba had inmiddels lunch gemaakt en we aten allemaal een hapje en zaten een poosje in de schaduw in de tuin uit te puffen, heerlijk relaxt. Daarna zijn Naba en ik al het beddengoed en handdoeken alvast in de nieuwe kast gaan vouwen. Dat geeft wat meer ruimte in de slaapkamer, bij mij omdat er dozen en kastruimte leeg komen. Bij Naba omdat er gewoon minder chaos komt. Haar slaapkamer zal wel altijd een zooitje blijven denk ik. Ik bemoei me er maar niet mee het is haar kamer niet de mijne ik hoef er niet in de leven. Vervolgens pakte ik nog wat dozen uit in mijn slaapkamer en borg de inhoud op. De heren gingen weer aan het harken daarna zodat alle losse blad en rommeltjes weer waren opgeruimd. Daarna relaxten de heren een poosje in de tuin met een glas wijn en een blowtje. Sja ook dat is Gambia lol. Naba ging naar Small World om het overgeboekte geld op te halen, maar kwam onverrichter zake terug. ER was geen geld. Dus even met Henny gebeld. Klopt er weas iets niet goed gegaan bij de overnoeking hij had daarvan al een email gekregen. Ze proberen het op te lossen en anders storten ze het geld weer terug op mijn bankrekening en moeten we het opnieuw doen. Geen geld dus nu ik ben blij dat ik er niet om zat te springen lol. Ebu kwam eind van de middag en bracht vanuit één van de hotels (hij werkt daar) een wondermiddeltje mee. Dat gebruiken ze daar ook. Ik informeerde even of het wel safe was, ja het was officieel zwemwater spul. Oké nou vooruit dan maar. Er werd een doek voor de mond gedaan en het werd opgelost in heet water, goed geschud en daarna toegevoegd aan het zwembadwater. In no time was het water stralend helder. Zo fijn om te zien vanaf morgen kunnen we weer gewoon zwemmen in schoon en gefilterd water. IK wilde vanaf de veranda n0g een aniti alg tablet in het zwembad gooien, maar wat ik nu precies deed weet ik niet, maar die tablet kaatste via het hoofd van Boy onder de auto van Pamodou en die stonden beiden aan het andere kant van de oprit. Mijn richtingsgevoel was even ver te zoeken. We lagen allemaal in een deuk lol. Boy biste de tablet onder de auto uit (ivm kids en Cody) en mikte hem alsnog in het zwembad. Baraka kwam langs om zijn maandgeld en zijn huur op te halen. Hij had een heel gesprek gehad met de landlords. Dat is een echtpaar. De man wilde de maandhuur wel voor hem verlagen met 500 GMD per maand dus dat zou mooi zijn. Maar zijn vrouw weigerde pontificaal en dus blijft de huur gelijk. Maar ik heb hem opdracht gegeven om vanaf nu niet meer per half jaar, maar per maand te betalen, dat geld krijgt hij dan via mij steeds. En echt actief te blijven zoeken naar een goedkoper huis. Bovendien zijn er plannen van vrienden van ns die een huis in Gambia zoeken. Mochten ze daar in slagen, dan kan de familie van Baraka daar als watchman in gaan wonen en zullen ze hun huisje dus ook verlaten. Vandaar dus de maandbetaling. Want van eerdere ervaringen weet ik, als je hier iets  vooruit betaald dat het soms erg moeilijk is je geld terug te krijgen als de deal niet doorgaat. Baraka haalde nog even melk voor ons omdat ik inmiddels aan het eten voorbereiden begonnen was. Anna en Philipp bleven nog een nachtje in Brufut logeren op eigen verzoek. Ik ben best trots op mezelf heb vandaag heel veel gedaan en eigenlijk zonder enige moeite. Maar ik stink wel waar ik sta om het maar even platvloers te zeggen. Al dat gezweet haha ik ben net een echte Gambiaan nu. Na het eten dus snel onder de douche gesprongen gevolgd door Naba en Pamodou. Ook Boy vroeg of hij nog even mocht douchen, ja natuurlijk mag dat. Met elkaar nog wat gedronken en toen ging Boy naar huis.  Ruim twee uur later appte hij ik ben thuis Goddank. Geen enkele auto wilde stoppen dus ben uiteindelijk maar gaan lopen. Maar gelukkig kon ik het laatste stuk meerijden met een vriend achterop de motor. IK lag toen al lang in bed toen die app kwam het was al ver na elf uur. Ja een taxi scoren naar buiten het toeristengebied (wij wonen bij Turntable daar kan je altijd komen) zoals richting Tanji iof Brufut is in de avond vaak een probleem. Maar ook hij is uiteindelijk thuis gekomen. Mariama en zijn kinderen waren al diep in slaap toen hij thuiskwam. Net als ik, want ik ben even gaan plassen en ben snel weer in bed terug gedoken.

henny

zo eneverend verhaal