AmhenforGambia.reismee.nl

Knuffels uitdelen, schoolgeld betalen, luiers verkopen, Wonjo gemaakt en brandstofcrisis?

28 mei                   Vanmorgen werd ik wakker na een goede diepe nacht slapen. Daar was ik ook wel aan toe. Ik ben naar de WC gegaan heb me gewassen en tanden gepoetst. Daarna heb ik even ontbeten. Maar de melk was op en de leverpastei net zo. Dus was beetje karig ontbijt. Naba kwam terug van de kids naar de taxi brengen en we spraken af dat we met een uurtje de taxi zouden laten komen. Dus ik heb Malick gebeld. Die heeft aanstaande zaterdag onverwachts examens, daar was dus vrijdag gedoe over op school. IK heb dus eerst gevraagd of hij wel wilde rijden en niet liever ging studeren. De reactie was ik heb vanaf zaterdag nacht gestudeerd het hele weekend steeds een uurtje of twee slapen en dan weer studeren en heb nu ook de hele nacht gestudeerd. Dus ik zeg ga dan lekker slapen, dan bel ik een andere taxi. Maar hij wilde beslist zelf rijden. Daar ging de bel het was Baddy onze tuinman. Hij kwam even droevig werk doen. In verband met een ziekte moesten alle bougainviIlles geknipt worden en ook de twee bloeiende struiken voor ons huis zijn gekortwiekt. Dus alles wat in onze tuin bloeide is er nu af. Ondertussen ging Naba uitgebreid vegen en dweilen en op haar gemakje even zitten. Ik zeg je moet wel gaan opschieten nu als we om negen uur weg willen. Ze moest nog dozen klaar zetten (vanuit haar kamer), douchen aankleden etc. Ik appte George even om zijn kaas te brengen en dat doen we zo gelijk. Baddy had zijn uitroeiwerk snel klaar ik gaf hem zijn maandgeld en hij ging weer verder. Uiteindelijk was Malick keurig op tijd hier, maar was Naba nog niet klaar natuurlijk. We hebben de auto vast ingeladen en even gekletst en toen konden we gaan. De eerste stop was Western Union. Daarna door naar Brufut Heights om de kaas weg te brengen. Even gepraat met George maar ik moest weer door. Op de terugweg naar de hoofdweg passeerden we Nico nog, maar ik zag het te laat om te zwaaien. De volgende stop was Aunty Dorrincing International School in Ghana Town. Daar brachten we papier en betaalden nog wat achterstallig schoolgeld van de sponsorgezinen die dat niet helemaal correct zelf hadden gedaan. Daarom heb ik van de week ook zelf maar voor alle sponsorkids alles voor het aankomende schooljaar betaald. Dan krijgen we niet meer dit gezeur achteraf. Toen alles betaald was en de recu’s waren uitgeschreven gingen we weer verder. Dit keer naar Brufut Health Center waar we knuffels en lollies hebben uitgedeeld. Ook hadden we nog een doosje met wat kleertjes voor Sarjo Jatta, dus die kwam Mariama nog even ophalen samen met Sarjo. Toen we daar klaar waren, ging het weer in de auto nu naar de compound van Djanke de moeder van Naba. Hier brachten we een doosje kleren voor kleine Aicha, een doos kleren voor de dames om te verdelen en twee dozen bevallingsmaterialen voor “ Midwife Oma”. Daar even een poosje gezeten en toen afscheid genomen. Het afscheid nemen is nu weer definitief want ik vlieg morgen weer terug. We redden nu door naar Tanji. Daar ging Naba wasbare luiers verkopen. Ik zou mee gaan, maar zei als ik er ben dan verkoop je niks. Malick gaf me gelijk. Dus ik gaf Malick de camera en zei schiet maar wat leuke plaatjes, dat wordt van jou beter geaccepteerd dan van mij. Naba ging met haar doos luiers op pad. En ik heb voor ‘t eerst dit verblijf even wat vrije tijd voor mezelf genomen. Lekker uit de wind (dus uit de visgeur) op een terrasje een fruitcocktail en een gemengde salade genomen. Even heerlijk relaxt zitten en om me heen kijken. De salade was heerlijk alleen was er een beetje overdadig Limoen op gedaan. Ik zat heerlijk en was net op de helft toen Malick en Naba alweer aankwamen. Ze hadden samen verkocht en ze gingen als warme broodjes. En ze waren dus zo uitverkocht en alle moeders vroegen of ze nog een keer weer kwam. Dus woensdag gaat ze nog een keer. Toen de salade op was, Naba heeft meegegeten, redden we weer naar huis. En haalden op de terugweg nog even melk en ijs voor vanavond. Toen we aan kwamen rijden bij ons huis lag tot onze grote verbazing Cody voor de poort. Blijkbaar was ze uitgepiept toen we weg gingen, maar we hadden het niet gemerkt. En sja toen ze terug kwam zat de poort op slot. Dus lag ze rustig voor de poort te wachten braaf beestje. Ik betaalde Malick en heb hem toen snel naar huis en naar bed gestuurd om bij te slapen. Ik ben foto’s uit gaan zoeken en heb de huurpenningen voor ons eigen huis in Gambia bij elkaar gelegd. Dan is dat ook klaar. Naba maakte Wonjo voor me om mee te nemen. Thuis maak ik dat zelf van Hibiscus bloemen, bananenextract, suiker en verse muntblaadjes in kokend water. Hier gebruiken ze hibicusbloemen, suiker, en heel veel mintsnoepjes en bananenextract. Die snoepjes gooien ze dan ook in het kokende water en die lossen dan op. Naba was een beetje te enthousiast geweest en de wonjo had nu een pittige mintsmaak. Ik vind dat overigens wel lekker maar ik denk dat ik het thuis toch even wat meer op smaak breng met extra hibiscus en suiker. Ik zette alle vakantie foto’s op Nabas notebook. Toen kreeg ik een berichtje over een op handen zijnde brandstof crisis in Gambia. En na even verder te gaan zoeken op internet kwamen we meerdere dezelfde berichten tegen.   Er schijnt hier in Gambia een monopolie te zijn op het importeren van brandstof. \dat schijnt in handen te zijn van Mohammed Bazzi een vriendje van de voormalig dicatator Yammeh. Zijn bedrijven zijn nu beschuldigd van terroristische acties en lam gelegd. Bazzi zelf schijnt te zijn ondergedoken in een ander land om vervolging te voorkomen.Maar hierdoor wordt er dus momenteel in Gambia geen brandstof meer geimporteerd, waardoor er tekorten gaan ontstaan. Vandaag waren er dus al pompen die “Nee" moesten verkopen omdat ze zonder zaten, En de verwachting is dat dat op meer en meer plekken gaat gebeuren. Daar Gambia een jaar of tien geleden ook maandenlang plat gelegen heeft vanwege een brandstofcrisis, besluiten veel mensen nu dit langzamerhand bekend wordt, om te gaan hamsteren. Vanmiddag zag je dus overal al mensen met jerrycans bij de pompen staan. Begrijpelijk, maar daardoor zal alles nog eerder leeg zijn. We hebben dus al de ons bekende drivers ook gelijk maar gebeld om dit door te geven. Die gingen ook direct hamsteren. Zelf ook even twee jerrycans vol gehaald bij Turntable waar nog wel te krijgen was, maar waar het dus ook superdruk was. En dan is het verder maar gewoon afwachten. Meer kunnen we niet doen, maar laten we hopen dat het allemaal snel wordt opgelost en mee zal vallen. Toch blijft het apart dat dit soort berichten, bij “buitenlanders” altijd eerder bekend zijn dan bij de locale bevolking. Ik ben weer verder gegaan met uitzoeken. De kids kwamen uit school en Baraka kwam de jerrycans brengen. Ik was moe en kneep een uurtje de ogen dicht. Toen liep het alweer tegen etenstijd. Modou had gezegd dat hij vandaag kwam mee eten. Maar geen Modou en ook geen berichtje. Dus zijn we maar gaan koken. Heerlijk gegeten en voor de kids een feestje, ijs toe. Onder de afwas viel de stroom uit en bleef uit. Ik heb dus in het donker gedoucht. Daarna in bed bij een noodlampje deze blog gaan tikken. Na een uur hadden we weer twintig minuten stroom. Daarna weer een half uur geen stroom. Dat herhaald zich, Het is inmiddels 22 uur hier en ik ga zo slapen. Hopelijk blijft de stroom nu aan, want de ventilator is nu best lekker. Het is een beetje drukend benauwd. Echt zo’n zweettemperatuurtjes dus , zodra de ventilator uitvalt. Morgenvroeg plaats ik deze blog en de fotos. Tot dan allemaal.