AmhenforGambia.reismee.nl

Dagje rustig aan en toch al veel geregeld :)

Na een onrustige nacht met veel nadenken en  weer wennen aan een ander bed en mijn snurkertje naast me missen, werd ik om zeven uur wakker. Het is de allereerste keer dat ik in Gambia heb geslapen in een nachthemd en zonder de ventilator aan . Heerlijk met de ramen wagenwijd open is het een zeer aangename temperatuur (al denken de Gambianen daar vast heel anders over.) Ik hoorde de kids al buiten in de tuin. Dus ik riep hen en daar kwamen ze de slaapkamer binnen wandelen heel bedeesd met een big smile op hun snoetjes braaf een buiging makend en een handje gevend. En daarna trok ik ze op bed om te knuffelen. Ze waren al in uniform om naar school te gaan. Dus ik ben snel opgestaan en heb ontbijt gemaakt dat we met elkaar aan tafel hebben opgegeten. Lekker senfur met jonge belegen kaas en leverpastei. Heerlijk om de kinderen te zien genieten. Naba bracht hen naar de weg om een taxi te pakken en ik ruimde de ontbijtboel op. Daarna ben ik even deze blogs gaan tikken en genieten van het zonnetje op de veranda. Vervolgens heb ik Cody eens even goed bekeken en ik ga met haar even naar de dierenarts van de week. Ze heeft enorme bijtwonden ( last gehad van mangowormen en vlooien) en allebei haar oren zijn geïnfecteerd en ze is erg mager geworden. Dat laatste zit ook wel een beetje in haar ras, Maar ik wil haar even laten nakijken. Dus dat zijn al twee niet ingeplande bezoekjes aan de dierenarts en de verloskundige J Ach ja tijd zat…Inmiddels hebben we flink wat bezoek gehad. De oma van Naba was here , Baraka is here. Er zijn al twee afhalers geweest waarvoor ik spullen had meegebracht. Dus dat is ook al verdeeld. Ook voor Baraka had ik een verwacht en een onverwacht pakketje mee. Dus die is helemaal in de wolken. Ik heb de oren van Cody al voor een groot deel schoongemaakt en ze liet me heel lief doen. Morgen de rest van de korst verwijderen en de oren even goed ontsmetten, dan is dat weer gebeurd. Zo gleed de ochtend om en liep het al weer tergen de middag. Nu ga ik zo even douchen geld wisselen en dan gaan we zo naar Westfield om de dozen op te halen uit de opslag. Intussen is Naba aan het bellen met nog een afhaler. Ook Hajib en Ams kwamen een pakketje ophalen. Dus we zijn er al de nodige kwijt. We hadden eindelijk Malick te pakken gekregen, dus die kwam onze kant op. Nog even met z’n allen zitten kletsen en toen op naar Westfield naar de storage. Daar hebben we na even fiks onderhandelen met de vrachtwagen chauffeur die zoveel doen toch wel erg veel werk vond en dus het onderste uit de kan wilde hebben qua prijs. Uiteindelijk werden we het eens . Normaal komen de dozen over een rollerbank naar de afhalers toe gegleden, maar dit waren zoveel dozen dat ze besloten om de truck helemaal naar binnen te laten rijden en binnen de dozen te laden. Man en macht toog aan het werk en na een tijdje was de vrachtwagen vol en waren de pallets leeg. Modou en Baraka reden met de truck naar ons huis in Westfield, Malick, Naba en ik reden naar Brufut om de kids op te halen die uit school kwamen. Daarna weer door naar Brusubi waar de vier mannen nog druk aan het uitladen waren toen we thuis kwamen. Toen ze weg waren stond alles in huis weer behoorlijk vol. We pakten vast de dozen met boodschappen uit. Sja je moet ergens beginnen hé. Daarna gingen we koken, twee verschillende versies van één gerecht, één met spekjes (varkensvlees) en één zonder spekjes. Daarna nog een salade gemaakt werkelijk iedereen heeft geholpen met het klaarmaken van de maaltijd . Ondertussen met Henny aan de babbel via app, tot hij in slaap viel denk ik .  Wij zouden toen net gaan eten dus dat kwam mooi uit. Hij vertelde dat hij naar de Marechaussee had gebeld en kreeg als reactie dat hij maar terug moest bellen als de bekeuring binnen was met de post. We hebben heerlijk met zijn  zessen gegeten en ook Cody mocht mee eten. Daarna de afwas en Naba en de kids douchen. Inmiddels ben ik weer een blog aan het schrijven. Modou en Baraka zitten allebei op hun telefoon te rommelen. Het waait weer behoorlijk buiten. En ik begin te voelen dat ik ook behoorlijk moe ben. Als straks de jongens weg zijn dan ga ik ook de boel afsluiten en dan ook lekker douchen en duik dan denk ik met wat te eten en drinken en mijn leesboek in bed.  Morgen weer een dag groetjes allemaal  JJ