AmhenforGambia.reismee.nl

Weer op weg naar huis

27-12-2017         Derde Kerstdag (hihi) Vandaag gaan we alweer naar huis. Het is nu acht uur en we zijn allebei al gedoucht en de koffers zijn grotendeels ook al ingepakt. Maar we rekken de tijd nog even, want we worden immers pas om half elf afgehaald bij het hotel door Jenny en de jongens. We hebben nu heel simpel maar twee koffers, al is het nog best veel. Maar de kleine koffer zit nu in de grote samen met onze kerstgeschenken en dan de koffer van Henny nog gewoon. Maar dat is nog altijd beter dan drie koffers en twee tassen waarmee we zondag vertrokken J  Wel jammer dat we nu twee keer moeten overstappen en naar een bus toe moeten lopen. Ik hoop dat dat niet te ver is, met mijn mankelotten pootje. Ik loop niet zo snel en als het dan een eind is, dan ben ik alweer bang om de overstap te missen. Maar het zal vast allemaal wel goed komen. Straks even de kamer goed nalopen op spullen en dan op ons gemakje ontbijten. Daar wachten we dan maar tot we opgehaald worden. Dan kunnen de dames tenminste al de kamer gaan schoonmaken. We gaan met Jenny en de jongens nog even wat in de stad rondkijken. En daar heb ik ook best wel zin aan.  We hebben lekker lang ontbeten en daarna de kamer betaald. Nog even tandjes gepoetst en naar toilet geweest en toen de sleutel ingeleverd. In de ontbijtruimte heb ik nog een poosje zitten lezen en toen kwam Jenny voor rijden. We stapten in de auto en zijn eerst een rondje centrum gaan maken. Henny moest pinnen en we gingen op zoek naar een bank. Pinautomaten op straat zoals hier zie je daar amper, ze zijn allemaal in bankgebouwen (die nu dus niet allemaal open waren).Maar we vonden er één en Henny kon dus pinnen. Daarna reden we weer naar het oude Rathaus , om te kijken of we het konden bezoeken. Ze hebben daar een lift die niet recht maar schuin omhoog gaat. En hij heeft ook nog eens een glazen bodem waardoor je dus omlaag kan kijken. Hij stijgt tot helemaal tot bovenin de koepel en vandaar heb je een schitterend uitzicht over een groot deel van Hannover. Dus daar hadden we wel oren naar. (Al leek me dat ook wel een beetje spannend zo’n schuine lift) Helaas ging die vlieger niet op, want het Rathaus was gesloten voor bezoekers. We reden ook nog even langs het grote bos dat in Hannover gelegen is. De Herrenhäuser Gärten, dit maakt Hannover één van de groenste steden in de regio. Er wordt daar veel gesport en doorde weeks kan je er zelfsmet de auto doorheen rijden. In het weekend wordt de autostrasse afgesloten zodat het bos die twee dagen even geen uitlaatgassen hoeft in te ademen. Hannover heeft overigens ongeveer  560000 inwoners en dat is te zien want overal zie je mensen lopen nu de kerstdagen voorbij zijn, auto’s fietsen (met helm op want fietsen is een hele toer in Hannover). Toch is het ook een hele schone stad, nergens zie je hondenpoep, of troep op straat, dat valt echt op. Wat ook opvalt zijn de vele zwervers die zitten op straat, of slapen op straat. Velen zijn “beroepszwervers” die er bewust voor kiezen op straat te leven. Maar ook een flink aantal zijn ”Roemeense toneelspelers” zijn om het maar eens netjes uit te drukken, maar die lichten het publiek dus op waar ze bij staan en opereren in groepen. Maar Hannover kent dus ook vele “zwervers” die op straat willen wonen. Op veel plaatsen zie je hen liggen en dat is eigenlijk best triest. We reden terug naar het centrum waar de auto in de parkeergarage werd gezet, Daarna liepen we het centrum in “Het Kröpke” dus. Daar staat de Weihnachtspyramide, waar het alweer gezellig druk was (verkoop van glühwein, bratworst etc etc eigenlijk alles wat je ook op de kerstmarkten te vinden is.) Daarnaast staat het “Kröpke Uhr” die natuurlijk ook even op de foto vastgelegd werd. En daar weer naast was het Mövenpick IJshaus. Daar liepen we naar binnen. We dronken daar een heerlijk BIO chocolademelk met slagroom en hij was echt heel smakelijk. Er werden nog wat sanitaire stops gemaakt en we maakten wat foto’s van ons allemaal. Daarna wandelden we nog weer verder en kwamen uit bij een “chocoladehuis” Daar zagen we allemaal varkentjes en schoorsteenvegers en zo. Jenny vertelde dat dat weer een “Sylvester”traditie was. Je moest een schoorsteenveger een hand geven dat brengt geluk. Ook een varkentje dat uit een hoge hoed kwam brengt geluk, net als klavertjes vier. Henny kocht daar nog iets voor iemand, en stiekem heeft Doan ook nog iets gekocht op verzoek van mij voor Henny. En we hebben de jongens natuurlijk ook een “sylvestervarkentje” gegeven. Ik zat even te wachten op de stoep bij de apotheek terwijl in de chocolaterie de kadootjes ingepakt werden. Toen gooide een man een 20 eurocent stuk naar me toen. Zucht das de tweede keer deze maand dat ik als zwerver wordt aangezien grijns. Ik heb hem de centjes netjes terug gegeven. Henny wilde de grap even later herhalen maar dat was dus niet meer origineel:P De jongens en ik zouden even wachten bij een bankje terwijl Henny en Jenny de koffers uit de auto gingen halen. Daar kregen we een hele voorstelling van twee  echte zwervers, zo dronken als een tor die zich gingen omkleden en daarna gingen bedelen. Toen we er weer allemaal waren liepen we richting Kerstmarkt voor het station. Daar hebben we ook nog wat foto’s gemaakt van ons groepje, van het station en de kraampjes. En natuurlijk van “Ernst August, oftewel “der Schwansch”. Nog even wat gedronken met elkaar en toen zagen we dat we haast moesten maken. Dus Henny haalde nog snel twee broodjes Bratwurst voor in de trein. Terwijl wij al richting spoor 11 liepen. Mijn been hield zich aardig omdat ik geregeld even ben gaan zitten vandaag. En gelukkig lijkt mijn maag zich vandaag ook iets beter te houden, al voel ik me zeker nog niet fit. We hebben nu eerste klas tickets voor de terugreis dus ik ben benieuwd. We waren allemaal wat bedrukt vandaag omdat we wisten dat het afscheid eraan zat te komen. En nu was het dan zover. Toen de trein eraan kwam,was het snel en kort afscheid nemen. Te lang maakt het alleen maar moeilijk. We stonden precies goed dus konden zo instappen in onze wagon. De koffers opgeborgen en daarna onze stoelen opgezocht. (gereserveerd) . We hadden twee stoelen tegenover elkaar en een tafeltje ertussen. Ik heb direct mijn GSM aan de oplader gedaan. We zaten prima en aten een broodje bratwurst. We hadden eerst de trein vanuit Leipzig naar Emden. Die bracht ons dus helemaal omhoog in Duitsland. Toen we in Bremen aangekomen waren ging hij als het ware links af richting De Nederlandse grens, via Hude, Oldenburg en Leer. Daar moesten we overstappen op een snelbus die ons in een uurtje naar Groningen bracht. Daarvandaan weer de trein naar Zwolle en tenslotte een taxi naar huis. Exact om acht uur stapten we binnen in ons eigen huis.We kijken terug op een leuke korte trip waar we hele fijne mensen mochten leren kennen. Jammer dat ik grieperig ben, maar toch een fijn uitstapje geweest.