AmhenforGambia.reismee.nl

Zwembad perikelen en abonnement op de electricien :)

14-11    Vannacht zijn we gaan slapen zonder ventilator aan en toch vrij snel in slaap gevallen. Sinds gisteren is het ook wat afgekoeld de winter in Gambia is begonnen haha. Maar s’ avonds komt er een beetje een briesje. En in de nacht is het wat minder drukkend warm. Ook overdag is het iets minder warm en brand de zon ook wat minder op je huid. Dan kan je dus iets gemakkelijker wat doen, zonder peentjes te zweten. Vanmorgen was ik te laat wakker om nog met mijn douche te profiteren van de stroom, die was er helaas alweer af. Maar we hebben geen generator gebruikt dus de afgelopen nacht. Iedereen was trouwens laat wakker want Naba kwam pas om kwart voor acht haar bed uit (wij vlak daarvoor) terwijl de kids om acht uur in een taxi naar school moeten zitten. Dus de kids werden weer eens zonder fatsoenlijk te wassen,en zonder ook maar een druppel te hebben gedronken of wat te hebben gegeten naar de taxi gebracht. Ik kan me daar zo boos om maken. Ik weet dat in Gambia veel kinderen zo naar school gaan, (of volwassenen naar hun werk). Gewoon omdat er geen geld voor ontbijt is. Sommigen van hen, de gelukkigen krijgen een centje mee en kopen dan onderweg een half brood en een zakje juice voor 6 dalasis (12 eurocent) samen en dat gaat dan in de taxi op als ontbijt. Ik weet ook dat ik de Gambiaanse gewoontes niet kan veranderen, maar hier in huis is alles voorradig voor een gezond en compleet ontbijt. Dan kunnen de kids rustig de dag beginnen en met een volle buik naar school. Het enige wat mama Naba hoeft te doen is de wekker om zeven uur te zetten en hun een ontbijt klaar te maken. Vroeger stond ze altijd al om zes uur in de ochtend te vegen buiten (zoals de meeste Gambiaanse dames) maar dat is er helemaal af. Nee, tegenwoordig ligt mevrouw liever “tot het echt niet meer kan” op haar bed. Dan is het racen en negen van de tien keer komen de kids daardoor ook nog eens te laat aan op school. We hebben haar daar nu al zo vaak op aangesproken. Maar het helpt niets. Maar zeker na de zware ondervoeding van Anna is het heel belangrijk dat er goed, rustig en gezamenlijk gegeten wordt. Dus een beledigde Naba op weg naar school vanmorgen. Wij hebben ontbeten en daarna eens wat dingen doorgesproken. Het plan was de kamer van Naba verven, maar we gaan toch eerst het Zwembad goed opzetten. De poten zijn in de regentijd flink schreef weggezakt en we zijn bang dat ze gaan afbreken als we dat zo laten. Dus het zwembad leeghozen en daarna rondom vrij graven was de boodschap. Henny moest nog even een andere stekker halen voor Ismaila die  vanmiddag komt, en toen hij weg ging kwam Baraka aan. Die heb ik maar ff een ontbijt gegeven en toen Henny terug kwam was hij ook klaar en zijn ze het bad gaan leeghozen.  De hele compound staat dan blank want wat een water gaat er in zo’n bad zeg. Ik was ondertussen met een vast ieder half jaar weer terug kerend ritueel bezig. Namelijk alle Cd’s, videobanden en DVD’s controleren of ze nog in de hoes zaten en niet teveel beschadigd zijn. Daarna alle spelletjes controleren of de inhoud nog wel compleet is en waar nodig aanvullen. Daarna de vakkenkasten helemaal uitsoppen en alles weer netjes op zijn plaats zetten. Boeken nakijken en op hun eigen plekje zetten en spelletjes dozen en boeken waar nodig plakken. En wat echt kapot of incompleet is wegdoen. Vervolgens de speelgoedkast van de kinderen helemaal uitgezocht en opgeruimd. Klinkt als een makkelijk klusje en is het ook wel, maar neemt niet weg dat ik er bijna de hele dag mee bezig ben geweest. Is tamelijk arbeidsintensief en langdurig saai klusje. Maar met Gambianen in huis en zeker met twee kleine kids.. komt het ieder half jaar weer terug. De overbuurvrouw Jabu kwam nog op visite en bleef even praten. Daarna ging ze weer. Ook de man van Binta kwam even buurten en werd door Baraka gelijk gevraagd of hij kon meehelpen met het zwembad gebeuren. Nou hij ging direct enthousiast aan de slag en heeft een hoop werk verzet net als de twee andere mannen. Ook Naba die even later thuis kwam sprong in haar kokerrok direct in de kuil en met vereende krachten vorderde de klus goed. De man van Binta bleek helaas wat te overijverig, want met al zijn goede bedoelingen groef hij ook de zwembadtrap uit. En onder de zwembad trap loopt , jawel, de pas zaterdag aangelegde kabelgoot met de elektra kabels van de generator en de zwembadpomp. En die stak hij dus finaal doormidden. Dat was even een “Oops momentje” Henny half uit zijn dak, maar kalmeerde gelukkig snel weer. Immers Ismaila zou toch al komen en kon t vast oplossen. Het zwembad staat nu in elk geval stukken beter als is door het elektra kabel incident nu één kant toch nog wat lager dan de rest komen te staan. Het zwembad is inmiddels alweer een het vullen wat door de vandaag echt superlage waterdruk enorm lang gaat duren vrees ik. De Nawec ( National water electric company) lacht zicht rot als ze einde van de maand met de rekening komen vermoed ik zo maar. Twee keer een zwembad vullen zijn heel wat litertjes water extra. Baraka en Binta’s man gingen weer weg. Naba maakte nog even de vloer schoon en ging toen ook weer richting school. Henny heeft een kwartiertje in de zon gelegen en toen kwam Ismaila en dit wonderkind kon alles weer oplossen, Dus eind van de middag toen hij huiswaarts toog werkte alles weer. Toen ik klaar was met de uitzoek schoonmaak renovatie werkzaamheden ben ik administratie gaan doen. Ik moest nog enkele sponsorfacturen verzenden, een nieuw huurcontract voor een sponsor gezin uitdraaien. Afspraken maken voor de voetval match van aanstaande zaterdag van ons mannen tegen ons vrouwenteam. Iets heel bijzonders vind iedereen hier en vervoer regelen voor de teams etc. Ik moest een definitieve tijdsafspraak maken voor ons SOS gezin dat zaterdag een paar uur bij ons komt spelen. En ik probeer nu al drie dagen om een telefonische afspraak te maken bij de school, van Wendy de Vries in Brikama , maar krijg steeds niemand te pakken. Maar we geven niet op morgen weer een dag. Inmiddels is het al 19.45 uur Henny is naar Kaddy Kaddy om afhaal Domoda te halen de kids zijn al gedoucht want we eten voor ons doen best wel laat. Morgen ga ik nog de laatste 10 dozen nakijken en uitzoeken en dan is alles gedaan en verdeeld en moeten we alleen nog allerlei zaken weg gaan brengen. Ook willen we nog op bezoek bij George en Nico deze vakantie , dus ook daar moet ik morgen ff een afspraak voor maken. Tis niks als je anderhalve weer ziek bent van de drie en half, maar je komt wel in tijdnood. We wilden graag nog (op uitnodiging) een tweedaagse trip naar Senegal maken samen, en ook nog een andere twee daagse trip. Maar ik weet niet of we dat allemaal nog gaan redden. Eerst maar de dingen die moeten.. das het belangrijkste. Zo Henny zal zo wel komen, dus ik ga me ook even douchen. Dan kunnen we zo tenminste allemaal eten.   Malick kwam nog even aanwaaien. “Amber I feel so sick, I have really bad headache and I have been vomitting, what do I do?” Na even praten bleek hij amper te hebben gegeten. Ook mistte hij Wijnand heel  erg (die is vannacht naar huis gevlogen)) en hij ging nu weer terug van het appartement naar zijn kamer op de basis. Sja das allemaal ff omschakelen natuurlijk. Ik vroeg of ik wat voor hem kon doen.. “Do you have painkillers for me please”?  Dus ik pak paracetamol,. “No I already have paracetamol, I need Painkillers. The pink ones”. Dus even later taaide hij af naar zijn bed met een doosje Ibuprofen op zak.  Ach jaook weer opgelost.  De stroom is er vandaag van 5 uur  in de ochtend tot 7 uur in de avond afgeweest. Ik hoop dus dat ie vanavond een poosje bij ons blijft. Is wel zo gezellig en dan hoeft die brommende generator tenminste ook niet aan. Ik ga nu eerst even douchen met stroom voor die weer uitvalt J Nou ik heb heerlijk gedoucht en daarna kwam Henny met het eten aan. Hij was daar nog nooit geweest en helemaal ondersteboven van hoe druk het er was. De taxichauffeur had hem geholpen, die liep gewoon de hele rij langs en bestelde vijf domoda. En werd ook direct geholpen haha. Voor 400 dalasis eten we met zijn vijven twee keer domoda, vanavond voor diner en morgen voor de lunch. Nou voor die 8 euro kan je geen buil vallen hé en het is echt superlekker ook. We hebben allemaal zitten smullen ervan. Zelfs Cody eet er dan twee keer van mee. Inmidels is de afwas gedaan en de kids en Naba liggen al plat. Er is nog steeds stroom dus we kunnen nu weer genieten van alle normale geluiden om ons heen, de krekels, de hagedissen, de vogels, de padden en hier en daar een kijvende mama of huilend kind. De geluiden van de auto’s op de highway in de verte.. Heerlijk, maar ik mis nog steeds de geluiden van onze kippen en parelhoenders. Ik vond hun gescharrel altijd wel gezellig. En de hannen ach daar wen je ook aan en ik werd er niet wakker van, net zo min dat we dat nog worden van de “gebedsoproepen”. Wat ik ook  nog steeds mis hier is het geluid van de zee, we wonen hier nu al een paar jaar maar dat blijft een gemis. In de hotels waar we voor die tijd zaten kon ik daar altijd heerlijk bij in slaap vallen. Maar verder heeft een eigen huis en compound hebben in mijn ogen alleen maar voordeel dus dat gemis, nemen we graag op de koop toe. Cody heeft vandaag ivm de werkzaamheden veel vast gestaan. Nu heeft ze even haar doldwaze half uurtje en raast als een halve zool door de tuin heen. Mijn linkeroor geeft zo mogelijk nog meer pijnklachten en zwelling dan mijn rechteroor deed. Dus heb ik de knoop doorgehakt. Morgen ga ik “Ink” ophalen, dan maar een poosje een paars oor. Maar het schijnt enorm goed te helpen. Dit is namelijk niet meer uit te houden. Dit is wel een goede remedie om af te vallen, ik kan nauwelijks kauwen, dus eet maar mondjesmaat. Drinken doe ik daarentegen heel erg veel momenteel. Nu het wat minder warm is zijn de muskieten ook ineens veel minder aanwezig. Nog zo’n bijkomend voordeel Van de Gambiaanse “winter”. Ik ga stoppen met bloggen en nog even lekker genieten van onze tuin. Voor straks lekker slapen en morgen gezond weer op allemaal. Groetjes vanuit Gambia.